Kali Pertama Rumah Terbuka 09072017

Salam,
Entri kali ni aku nak cerita pengalaman pertama buat rumah terbuka utk hari Raya tahun 2017 ni. Walaupun agak lama aku tak berblog, dan yang last pun kisah berbuka ramai2 sebelum raya.. makna kata kisah raya, kisah malam raya kat klate kisah ke terengganu semua tak tercerita lagi dlm blog... ekekek.. sebab ini masih fresh, aku nak cerita pasal rumah terbuka ni dulu.. then aku throwback kisah beraya kat Machang klate... basi sikit lah.. tp utk masa depan.. berbaloi nak baca balik..

Kisah kali ni cemana aku dan isteri tersayang nak buat open house.. yang bestnya.. jemputan semua kawan-kawan aku dan sedara mara... kawan-kawan isteri aku takde pulak di jemputnya.. aku tanya la juga.. katanya takut tak cukup.. ekekeke.. maybe belum bersedia kot.. kawan2 aku ni memang biasa ada 1 2 kali datang umah makan2 nih...

Di sebabkan tahun ni ada la duit lebih sikit, hasil bonus yang di tunggu-tunggu sejak dari awal tahun hari tuh.. ujung bulan 6 baru masuk.. lepas di tolak-tolak semua perbelanjaan raya dan semua yang berkaitan, ada la sikit lagi extra... boleh la proceed..

Dari kami mula berkahwin, memang kami berhajat nak buat rumah terbuka ni, tapi kadang-kadang keadaan memang tidak mengizinkan.. bila balik dari raya memang bajet dah hampir zero beb.. ekekekek.. tetapi kali ni ada lebih sikit-sikit, kali pun agak nekad.. dalam minggu ni juga decide nak buat, hari Khamis 6/7/2017 malam lepas balik kerja terus beli barang.. isteri aku dah listkan..

Menu yang akan di masak memang simple saja.. Lontong, kuah kacang, dan rendang daging. Then pagi aku akan ke Dato Harun untuk beli lemang... Modal kitaorang habiskan tak sampai Rm500 lah, untuk makanan yang di jangkakan untuk 30 orang tetamu.. memang tak ramai yang aku jemput. Kawan-kawan yang rapat dengan aku masa kat NEC, kat WD dan kat MOL ni jer.. maklumlah baru 3 company jer aku kerja... di samping sedara mara yang ada sekitar KL lah..

Kalau dari NEC aku ada jemput, Labu, Muamar, Peja Eng, Faidzul, Ujet dan Wildan. Dari WD aku jemput, Azwan, Hafiz, Burhan dan Derick jer... dari MOL biasa lah, sahabat karib aku, Hans Joe, Ashaari, Arif, Calvin dan Arash.. abang Desh balik ipoh.. kalau aku abang desh datang, aku kena tukar menu rendang daging jadi rendang ayam ler.. takde hal pun.. rasa lebih kurang sama jer...  dan Sahabat dari sekolah Teknik aku jemput Sting dan jijoi jer... ni 1st time aku buat, tak berani jemput ramai-ramai sebab takut tak cukup.. ekekek.. jadi lah beberapa orang nih.. geng lama dari 5th memang takde sorang pun aku jemput.. tak per lah.. raya ni boleh jer datang beraya kat rumah.. rumah aku sentiasa terbuka... lagi pun aku dah minta isteri sparekan mihun dan mee incase hujung minggu ada kawan-kawan nak datang beraya... kurang-kurang boleh jamu dorang makan.. cuma rumah terbuka ni special sikit lah menunya..

Alhamdulillah, dalam semua jemputan, hampir semua datang.. cuma ada beberapa jer yang tak dapat datang mungkin ada aral yang melintang.. tak pe lah.. raya kan sebulan... dari pengalaman pertama nih, aku memang agak teruja juga lah... start dari pagi isteri aku bertungkus lumus masak makanan.. memang tak menghampakan.. semua masakan dia memang maveles.. sedap giler beb.. kena plak kuah kacang.. memang terlalu sedap.. setiap kawan-kawan yang makan dorng puji lebih kat kuah kacang tuh.... mula-mula pas siap masak aku tengok.. apahal kuah kacang ni merah semacam yang... aku tanya.. amik sudu... rasa sikit.. amboi.. sedap betui... tak cukup 1 sudu.. 3 sudu aku rasa.. tu baru rasa.. kalau makan cemana.. ekekekeke..memang padu.. terima kasih yang... wow.. masakan awak memang buat abg cepat gemuk.. ekekekek..

Aku terpaksa pinjam kat Azwan bekas minuman besar, bekas utk air panas, plan nak wat teh tarik, dan bekas kecik khas utk air kosong.. kebetulan Azwan ada semua bekas tuh.. bekas air panas tu memang power, buat air teh tarik power  dari kul 1 sampai maghrib, masih panas baq hang.. padu....

Untuk nasi impit, kitaorang beli nasi impit mini, satu pax ada 30 bungkus, kitaorang beli 2 pax... daging amik yang 900g, beli 2.. kat 2kg juga lah rendang daging, ingat nak buat sekilo.. tp nampak mcm sikit.. utk kuah kacang, aku beli kacang yang dah siap blend, 1/2 kg. Gula pun beli 3kg utk buat air.. yang guna separuh.. Teh tarik aku beli susu sampai 10 tin.. tp utk teh tarik guna 4 tin saja.. teh aku guna suku dari satu pax. brand lipton (400g).. kawan2 ckp teh pun layan... ekekeke.. ais beli kat speedmart 3 bungkus.. guna semua...

Isteri aku rajin pulak buat puding roti... 50 bekas dia buat... pergh.. tgal 4 5 bekas jer... alhamdulillah, memang berjalan lancar, makanan semua cukup.. air pun tak perlu nak tambah-tambah dah.. memang kena macam tuh.. kalau tidak nak kena ulang ke dapur buat air.. susah gak... so isteri aku kena ulang ke dapur jarang-jarang lah, untuk topupkan nasi impit dan lemang saja...

Start dari pukul 2 tghhri, sampai ke 10.30malam kami tunggu tetamu.. yang terakhir, tunggu sepupu sepapat dan maktam untuk datang.. kawan-kawan abis dah datang tghhri dan petang td.. kebetulan Matchet datang beraya umah paktam, terus join jijah dan maktam datang beraya umah aku.. aku memang ada contach mat chet tuh.. tp tak dapat.. rupanya kawan tu tukar nonbor.. memang rezeki dia lah...

Alhamdulillah walaupun penat sikit.. tapi rasa cukup happy dan berbaloi.. tahun depan mungkin boleh buat byk sikit lagi.. boleh jemput ramai lagi untuk datang beraya.. moga aku dan isteri sentiasa di murahkan rezeki.. dalam hal ni, aku memang kagum ngan isteri aku. .terror dia masak dan sediakan semua benda.. sebelum pukul 12 semua dah ready... kitaorang pun boleh makan dulu.. terbaik yang... love u...

















Ini memang specia nih... ekekekek


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.