Passport untuk Hana dan Isteri

Salam,


Ahad lepas aku dan isteri ke UTC Anggerik Mall Shah Alam pada jam 9pg. Pagi tu aku kena hantar Daniel dan rakan-rakan dia ke Seminar UPSR kat bangunan Kejuruteraan UITM Shah Alam. Lepas hantar ke UITM terus ke UTC Anggerik Mall tuh.

Daniel & friends

Dalam dewan kuliah

UTC ni buka jam 8pg. Untuk Imigresen berada di tingkat 2. Dari tingkat G, kalau naik eskelator terus ke medan Selera, kena naik satu tingkat lagi menggunakan tangga terus jumpa Imigresen. Memang ramai orang, aku sampai orang tengah beratur untuk ambil no sahaja. Agak panjang, aku rasa sejak dari buka beratur masih belum habis ambil nombor.

Waktu operasi Pejabat Imigresen UTC

Lebih kurang 20 ke 30 minit beratur, dapat nombor, 1166 & 1167, nombor sedang di panggil 1083.. mak aii.. ada hampir 80 orang lebih lagi kot.. hihihi.. ramai kan.. so kami ke medan selera yang terletak di bawahnya.. bantai nasi lemak dulu.

Selautan manusia senang menunggu


Tips kat sini, untuk buat Passport baru or renew. korang kena isi satu borang kecik sebelum ambil nombor, sekiranya passport baru, kena ada beberapa salinan surat beranak dan kad pengenalan. Boleh tengok list yang aku tunjuk kat dalam gambar tuh. Kalau renew, cuma bawa kad pengenalan dan juga passport lama.

Borang kecil yang perlu di isi

Senarai documen yang di perlukan

Walaupun ada 80 orang yang sedang menunggu, agak cepat juga lah sebab dalam pukul 1130 macam tuh nombor kitaorang dah di panggil.. laju juga kan.. masa menunggu hmpir 2jam dengan 80 lebih orang yang menunggu. Sekarang semua mudah, tak perlu bawa gambar, camera siap di setiap kaunter. Untuk Hana pun mudah saja. Tp sekiranya tidak bertudung, pastikan dahi dan telinga nampak. Maknanya rambut tak boleh tutup dahi dan telinga. Untuk mommynya,  bertudung, kena lah bertudung gelap. Sebabnya sekrang gambo di passport di hitam putihkan.




Tangga dari medan selera ke tingkat atas Imigresen

Selesai ke kaunter jam 11.40 macam tuh, jadinya selepas buat pembayaran untuk dewasa RM200, kanak2 RM100. kena tunggu sejam untuk letakkan resit pembayaran di kaunter 8 & 9. Then baru nombor akan di panggil semula untuk ambil passport yang dah siap.

Jadi dalam pukul 12.40 sepatutnya kena letak resit pembayaran.Tp kami dalam 12.30 dah p letak dah. Kira lebih kurang 10 minit menunggu nombor pun di panggil. Dalam 12.45 mcm tu dah settle collect passport.
Sabar menunggu.

Sempat ber"Wefie"

Aku buat passport di Imigeren PKNS selangor, lagi cepat, masa menunggu 5 minit saja sbb dapat nombor cuma perlu tunggu 1 orang.. hihihih.. ke UTC mmg lah ramai sebab hari cuti ramai yang datang untuk urusan ini.

Settle di UTC, terus ke UITM untuk ambil Daniel dan rakan-rakan dia yang habis seminar jam 1.30 tghhr. Timing agak baik. Semua dah keluar, aku terus hantar mereka balik ke Mentari Court. Aku sekeluarga terus ke Pyramid untuk ke Toy 'r Us sebab dah janji dengan Hana nak beli mainan guna duit raya dia.. agak lama sangat bertangguh.

End.


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.