Nak sihat dan cergas tapi malas! Salah siapa?

Salam, 

Hari ni saja aku nak sembang pasal semangat nak jaga badan.. keh keh.. korang tahu jer la.. bila umur makin meningkat naik, perut pun berkadar terus juga... sama- sama meningkat naik.. tp orang kata perut boncit tu tanda bahagia.. ada la betui nya juga ye dak...

Tapi kalau dah boncit sangat pun walaupun tanda bahagia, tp tanda2 bahaya dah ada kat sana.. hihihi.. bukan masalah perut boncit tp masalah kesihatan lah. So aku dengan semangat lah ke gym utk jaga kesihatan.. Kebetulan MOL ada dapat corporate rate utk gym kat Sport Toto Gym kat level 6 Time Squrare nih. Utk aku cuma kena RM50 jer.. so agak berbaloi lah.

Aku register gym nih tahun lepas dol (2015).. ujung bulan 8 gtu.. bulan 9 aku g la sebulan, seminggu 2x aku gi. Aku join member ofis, setiap Selasa and Khamis. Kul 6.30pm follow kelas.. "Body Combat".. giler lah.. 1st time kena "Body Combat" terus pancit.. bila pancit ko kena la rehat jap.. sbb bahaya juga push.. kang ada yang masuk spital..

Awal2 ni semangat ler bro... pastu tu jer.. terus lemau... bulan 10 aku g jarang2 dah.. bulan 11 dan bulan 12.. yilek terus..kikiki...

Korang ada baca entri post aku sebelum nih  >> Kadangkala kita kena berani berubah dlm hidup . Saja aku nak relatekan kes Boiling frog syndrom... ini salah satu lah... engkau nak sihat.. tp engkau malas dan tak istiqamah buat sesuatu.. usaha yang aku amik utk beriadah kat gym tu bagus dah... cuma kurang istiqamah jer... so cemana tuh... nak berubah.. nakkan sesuatu.. tp buat gitu-gitu jer.. hot hot chiken shit bak kata pepatah melayu.. Aku tak cakap orang lain ye.. aku cakap pasal aku... biasa lah.. kita manusia tak sempurna kan.. ckp lebih.. buat kurang..

So masuk tahun 2016 bulan 1 masih gagal hadir lagi.. burn RM50 hengget.. nak masuk bulan 3 aku bulatkan hati, mesti pergi sekurang2nya seminggu sekali... keh keh... kebetulan ada sorang lagi member ofis nak g and buat workout utk build muscles..  Aku g nak cardio bg body ringan sikit... tp apa salahnya coba sekali dah ada geng nak ngangkat berat..

So bulan 3 aku start lah... jogging dulu atas treadmill tuh... boleh la.. semput juga lah.. then join buat angkat berat.. sbb ada 3 orang kami.. aku rasa syok plak.. rasa lebih semangat nak buat.. kadang2 ko tak larat angkat, ada org nak support n tolong ko.. kalau sorang2 rasa cam kera sumbang juga lah..

Dari plan asal nak g sekali seminggu, aku tukar jadi 3x seminggu.. seronok punya pasal... then dorng syorkan install app JeFit.. agak menarik sbb dapat pantau setiap latihan yang ko buat.. ko boleh set kan setiap trening utk seminggu tuh.. mcm aku, isnin chest, arm dan forearm, rabu back and shoulder then jumaat arm dan leg.

Aktiviti aku berterusan sampai lah bulan May.. isteri aku pun menyokong 100% walaupun 3x seminggu akan jumpa aku pas kul 9 malam.. sorry yang ye... rasa la bertenaga sikit.. walaubagaimana pun adakalanya 3x seminggu jadi sekali seminggu kadang2 tu zero kali seminggu.. hihihi.. tapi jarang lah.. kira ok lah.. 

Pas bulan puasa dah ni.. nak start balik pun masih lemau lagi... huhuhu.. kena bulat kan semula semangat tuh.. ujung tahun boleh la body ada ketul2 sikit. isteri aku pun cadangnya nak subscribe kat ofis dia.. inshaallah.. kalau ada rezeki... kalau jadi aku suh dia amik gambo.. boleh aku share kat sini kan.. hihihihi.. 

Apa kena mengena tajuk entri ni ngan g gym eh? persoalannya? aikk. aku pun konsifius juga.... kalau mengikut persoalan di atas, salah siapa tuh korang tepuk dada tanya selera lah... sebab ni entry aku yang punya.. kiranya salah aku sendiri lah... takde orang akan ubah diri kita melainkan kita sendiri sendiri.. bila dah buat.. istiqamah la.. buat berterusan dan bersungguh-sungguh baru lah boleh dapat apa yang kita hajati... 

end..

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Blog Archive

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.