Kodi : Software Media Center

Salam,
Aku sengaja nak share pasal kodi ni sebab terlalu excited dpt install di HyppTV box. Then dpt plak tgk latest movie. Siap boleh tgk English series Grey Anatomy feveret of my isteri. Dah lama dia suh aku download citer tu dr season bper tah. Aku download sikit je.. Huhu. Kali ni dpt install kodi, hahh! Amik kau, dari season 1 sampai season 9 kot. Subtitle sekali der. Maveles.

Apa Kodi nih?
Kodi ni open source application yg korang boleh install kat semua platform, Linux, Windows, iOS dan Android. Aku install kat android.

Asalnya Kodi ni dibuat untuk Microsoft Xbox, nama pun Xbox Media Center (XBMC), software ni berterusan berkembang melahirkan komuniti yang kuat. Puak 2 ni (developer) lah yg meng"upgrade" dan mengubahsuai mengikut arus semasa sampai ke tahap sekarang. Respect!

Kodi ni pada aku ibarat system setempatlah. Semua media boleh guna. Yang paling utama boleh streaming video n music. Games pun boleh. Tp aku install utk layan movies je.

Kodi ni boleh tukar kan korang punya komputer, smartphone, tablet atau smart TV kepada set system digital utk stream movies atau music dr Internet. Hebat tak? Aku mmg teruja.

Sama juga macam apple TV, cromecast cuma kodi ni open source dan percuma. Lepas install Kodi, korang boleh cari kat utube cemana nak install adds-on dlm kodi supaya korang boleh stream semua videos yg terdapat dlm Internet siap subtitle der..

Pada aku interface utk Kodi ni agak friendly user, senang nak guna. Cuma cemana nak setup utk link kan setiap server depository videos ni ke korang punya kodi kena lah tgk utube. Full step dorg tunjuk.. Aishh! Sekarang semua utube kot.. Takkan utube pun aku nak tunjuk kan..  Ada org nak masak mee goreng pun tgk utube.. Kikiki

Cukup lah setakat ni citer pasal kodi ni. Aku share sekali link utube cemana aku setup kodi nih.







Ni Utube yang korang boleh follow cemana nak masukkan add-on supaya boleh streaming latest videos.

                                     

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Blog Archive

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.