Informasi Tentang Strucktur Memory Mifare Clasic Card

Salam,

Salah satu sebab aku buat blog adalah, kumpul semua informasi yang aku nak ingat. Supaya senang di masa depan. Contoh aku mencari sesuatu informasi, selain aku catat dalam buku, lebih baik aku log kan dalam blog. Sekurangnya di mana2 nanti aku boleh access semula infor tersebut dalam blog sendiri.

Hari ni aku nak tulis pasal Struktur Memory dalam Mifare Card Clasic lah. Mifare card clasic ni memang biasa kita guna. Kebanyakan nya kad touch and go memang guna jenis Mifare nih. Yang paling utama, ada peralatan untuk baca informasi dalam kad ni lah secara umumnya. Secara khas nya, untuk touch and go ni, bukan senang-senang ko nak baca atau masukkan data dalam card ni ye. Ada banyak protokolnya. Securitinya agak tinggi. Aku tak nak bincangkan benda alah tuh der. Aku cuma nak olahkan struktur memory yang ada dlm card Mifare nih.

Untuk kad Mifare 1k. Dlm kad ni ada 16 sektor, dan setiap sektor tersebut ada 4 blok dan setiap blok tersebut ada 16 bytes lah. 1 byte = 8 bits lah.. hahaha.. amik ko.. agak teknikal sikit.. para pembaca. kalau korang terbuka entry ni.. harap korang skip jer la.. entry ni memang khas untuk aku rujuk semula di lain hari di masa depan. Minta maaf ye.

16 sektor x 4 blok x 16 bytes = 1024 bytes. itu pasallah namanya 1K card.. mudah kan..

Gambarajah kat atas ni adalah sektor dan blok bg 1K Mifare Card.

Cemana untuk Mifare 4k plak? Mifare 4k akan ada 4096 bytes data lah atas kat tuh. Untuk Mifare 4k, dia ada 40 sektor. 32 sektor pertama mempunyai 4 blok utk setiap sektor, selebihnya lagi 8 sektor mempunyai 16 blok untuk setiap sektor. Ada faham?

32 Sektor pertama : 32 sektor x 4 blok x 16 bytes = 2048 bytes 

8 Sektor selebihnya :
8 sektor x 16 blok x 16 bytes = 2048 bytes

so total utk keseluruhan sektor akan dapat 4096 bytes data atas kad.


Gambarajah atas untuk 4K Micare Card Mifare kad. 

Macam senang jer nak faham kan. hihihi.. tp nak ke dapat informasi sampai sini agak susah lah. So aku masukkan dlm entry untuk mudah aku nak rujuk semula nnt bila aku nak develop card reader utk bacakan Mifare card nih. Ada lagi kad yang canggih di panggil Desfire , boleh simpan sampai 8k data. 

Nombor-nombor dalam blok tu mewakili setiap indeks, setiap sektor plak di lindungi oleh "Site Key" yang di catat atas setiap blok terakhir dlm setiap sektor. Sebagai contoh, blok 3 mengandungi "Site Key" untuk sektor 1 dan blok 7 mengandungi "Site Key" untuk sektor 2 (rujuk pada gambarajah Mifare 1K).




"Site Key" yang terdapat di setiap akhir sektor.

Harap informasi ini dapat membantu aku utk di rujuk kembali di masa hadapan.


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Blog Archive

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.