Cara nak buat air soya

Salam Ramadhan, hari ni adalah Ramadhan ke 17. Aku nak try buat air soya, jadi aku nak share cemana nak buat air soya. Rupanya tak la susah sangat nak membuat nya.
Jom tengok apa yang kita perlu kan.
1. Kacang soya
2. Gula
3. Krimer ( optional- xde pun xper)
Aku beli kacang soya 1kg br RM3.50, 1kg soya boleh dpt dlm 10 liter soya.  Byk kan..
Aku nak buat cuma 300g je so dpt dlm 3L soya, cukup lah makan sekeluarga.
Cara-caranya:
1. Ambil 300g kacang soya,  rendam dalam air,  lebih kurang 1.2l air. Klu korang buat lebih, guna air lebih, sukatan 100g kacang soya, guna dlm 400ml air. Rendam selama lbh kurang 4jam.
2. Lepas dah rendam 4jam,  tos kan kacang soya tadi. Kisar/blend kacang soya tersebut.
3. Then tapis dan perah keluar pati air soya. Ada orang guna penapis teh tarik yg kaler putih, kalau xde,  boleh lah guna kain je. Utk kes aku, aku guna tudung bini aku.. Hahaha.. Guna la tudung yang dah basuh hokey,  karang ada perasa tambahan plak.
4. Lepas dah siap perah,  campurkan dgn lebih kurang 2.5l air lg. Aku anggarkan masa blend tadi dah guna 500ml. Sebenarnya agak2 je ikut cita rasa korang, boleh tgk tahap kepekatan air soya td.
5. Dah siap campur air,  boleh panas kan atas dapur.  Masukkan lah gula secukup rasa, kalau ada Krimer boleh tambah dlm 3 or 4 sudu.  Klu xde xper.
6. Tunggu menggelegak, lepas menggelegak terus tutup api.  Bukan apa, klu biar lama sangat menggelegak takut jadi berketul2.
Done, dah boleh hidang air soya.  Jimat tak? Sungguh jimat dan berbaloi2 wa cakap lu. Kos xsampai rm5 dpt 3jug air soya.
Selamat mencuba.
Kacang soya yang di packed per 1kg

Timbang nak amik 300g je

Kacang soya yg telah di basuh

Proses perendaman 4j 1.2L air

Nampak nya kacang soya dah mula kembang

Toskan air lepas 4j

Siap untuk di blend

Lepas blend. 

Lepas perah pati soya , campur dgn air suam utk jadi kan 3L

Masukkan gula dan krimer kemudian masak atas api sehingga gelegak 

Lepas gelegak terus tutup api. Kalau lama Sgt berkemungkinan akan berketul atau berkeladak. 


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Blog Archive

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.