Open Day Sek Men Bandar Sunway

Salam,
Hari ni pagi2 ke Sek Men Bandar Sunway, sekolah Aiman utk amik result dan dengar penilaian guru terhadap anak sulung aku yang ensem tu.
Result dia agak teruk, compare dari yang ujian 1 dulu, agak merosot. Kalau ikut penilaian aku sebagai seorang abah, simple je.. Masuk exam dalam kepala zero knowledge. Apa tuh?..
Bahasa mudah, tak study. Masuk exam tapi xde apa dalam kepala, cemana nak jawab Soalan der.. Aku tak la marah dorang, benda dah lepas. Tp sedikit kecewa tu tetap ada lah sebagai seorang abah. For sure hang nak yang terbaik utk anak hang kan.
Walaupun aku tak marah,  aku banyak bagi nasihat, pong  pang pong pang.. Nada agak keras, kat situ pun dorng rasa mcm aku marah.
Aiman ni, pada aku Allah bagi dia ingatan yang cukup kuat, kalau Betul-betul dia menghafal, inshaallah lekat. Kalau dalam kelas fokus apa yang cikgu ajar pun inshaallah boleh. Tengok result, mmg korang tahu xde apa dlm Kepala bila jawab Soalan.  Sebab apa?  MALAS. itu masalah Utama dorang. Lagi seminggu nak exam, macam xde apa2. Tak kecut pun sbb blom prepare. Haisshhh...
Sains ada peningkatan sbb aku monitor suruh hafal, lain2 tak suruh n tak jalan. Dr awal tahun dok pong pang pong pang, macam tu juga. Klu result teruk tak dpt hadiah besday pun xde motivate. Xde beza.
Ni aku tmbh reward utk lebih memotivasikan dorg, "klu mencapai target, inshaallah abah bawa ke legoland" , aku ckp. Then yang negatif pun aku kasi, kalau result teruk, abah amik balik handphone. Kalau reward tak jalan,  bagi sesuatu yang dorg takut. Push suruh study dan hafal. Study kena smart. Bukan study hard. Study hard tp apa pun tak masuk tarak guna bang.
Itu la dia nya. Nnt lepas raya, aku akan bawa Aiman untuk cari buku nota. Dan aku harap, aku sendiri lebih monitor semua subject. Biasanya aku monitor math n Sains.
Kepada anak-anak abah,  abah sentiasa mendoakan kalian cemerlang dalam pelajaran. Abah tahu kalian boleh buat cuma MALAS menjadi batu penghalang kejayaan kalian. Study smart dan istiqamah dalam mentelaah pelajaran. Jaga solat, Inshaallah kalian akan berjaya dunia dan akhirat.
Nota kaki: tunggu lah anak dara sorang tuh.. Hihihi.. Blom dpt nak bayang kan lg.

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Blog Archive

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.