Proses pengasingan baju tak pakai

Salam,
Aku dan isteri hari ni (Sabtu 18/3.2017) semangat nak kemas almari, kitaorang nak asingkan baju-baju yang tak pakai yang masih elok sebelah, yang tak elok sebelah. Jadi yang masih elok dan tak pakai akan di derma kan. Tak tahu lagi kat mana.. macam tahun lepas kitaorng dapat kumpul lbh kurang 2 plastik itam sampah.. memang agak banyak.. bila ada lori yang mohon derma utk anak-anak yatim, kita orang tahan dan serah..

Kali ni masih tak tau lagi nak antar ke mana, sekarang memang ada banyak tempat pungutan barang-barang terpakai yang di sediakan khas untuk orang-orang yang memerlukan. Pakaian yang dah tak elok memang kitaorang asingkan terus dan buang.. takkan dah buruk dan koyak kau nak bg kat orang.. kekadang memang kesian volunteer yang mengumpul baju-baju terpakai, sebab bila dapat dari orang, dorang masih kena saring satu dua round untuk buang baju yang tak boleh pakai langsung... woi.. agak-agak la kalau korang nak derma, takkan seluar dalam pun nak derma, baju lusuh dan koyak teruk pun masih nak derma.. ada orang memang amik mudah..

Lepas dah abis bahagian aku, bahagian isteri aku plak.. agk banyak juga yang dah tak elok.. dan yang masih elok pun banyak.. settle almari kitaorang, check pulak almari anak-anak. ada juga baju-baju yang masih elok dan tak pakai.. dari terbiar dalam almari, baik derma kat orang yang memerlukan.. aku agak sedih kalau tgk anak-anak yang memerlukan nih.. kita rasa kita dah susah dah.. tapi sebenarnya ada orang yang hidup lebih susah, membesar di rumah anak-anak yatim tanpa kasih sayang seorang ibu dan bapa.. sedih siot kalau fikir...

Sebelum ni isteri aku dah kumpulkan baju-baju kurung dia.. agak banyak juga.. masa tu, dia bagi dekat pengasuh Hana. Sebelum dermakan dekat badan-badan kebajikan, aku suruh dia mesej pengasuh hana tanya.. kita tanya jer la.. kadang-kadang ada orang segan tiba-tiba kita nak bagi baju... dia cakap ok kalau ada baju nak bg. Terus la bagi.. alhamdulillah, memang seronok tengok air muka gembira. walaupun baju terpakai, tp dari raut muka kita memang boleh nampak gembira.. dia cakap, semua baju macam baru jer.. tak pakai ker?.. pakai, tapi jarang2 pakai.. tu yang elok lagi..

Yang aku kemas, ada 3 bunjut yang dah tak elok, lusuh nak buang.. so aku dan isteri ada project buang sampah.. cemana kitaorng buang? kena cari rumah yang tengah renovate, dorng akan ada satu tong sampah besar. Biasa kitaorang tumpang buang jer la.. ekekek.. kali ni tak jumpa.. so kitaorang buang dalam tong besar kat salah satu flat area PJS 10 tuh.. dan yang elok isteri aku dah masukkan dalam beg.. ada la beberapa beg tuh..

Semoga dengan pemberian ini yang tak seberapa ini, dengan harapan ada pihak yang gembira.. semoga aku dan isteri sentiasa di murahkan rezeki... aminnnn


Bannyak juga baju-baju aku tuh.. clear terus almari.. senang,, nanti boleh lap habuk..


Dalam beg itam tuh semua baju-baju yang lusuh dan tak boleh pakai dah.. so buang jer la.. takkan nak derma bang.. tak sesuai... yang dalam beg tote tu semua baju yang masih elok.. dan boleh di pakai.. yang tu untuk di dermakan...

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.