Pagi yang tersentak.. jadilah Positif

Salam,
Macam kerap lak aku menulis kan... biasa la.. ada mood nak tulis, tuliskan ajeee... kalau time malas.. berminggu baru update... takde apa aku nak tulis pun sebenarnya... kalau ikutkan title tu.. lain macam jer kan... biasa la.. pagi2.. cari mood...

Kalau citer pasal pagi-pagi yang hening, aku tak suka ganggu mood pagi-pagi.. apa-apa masalah, apa yang telah di set di minda lepas bangun dari tidur tak menjadi.... aku biasanya rileks saja... contohnya.. pagi2 memang bangun awal, kadang-kadang kita set mind, ok hari ni kuar amik anak-anak awal sikit, boleh la keluar awal.. sampai kat blok dorang, kena tunggu 10 ke 15 minit.. dah jadi mcm biasa timing dia... bila anak-anak sampai kat pintu kereta, aku memang tak pernah nak marah, just rileks.. kalau aku dok bising-bising, nanti abis aku ganggu mood orang lain.. anak-anak aku nak study n exam.. awal-awal dulu kadang-kadang aku berbunyi juga la.. biasa la.. ayah kan.. mesti sikit sebanyak bebel juga...tapi lama-lama aku biasakan positif di pagi hari.. masih awal lagi pun... nak kalut buat apa...

Dah settle hal antar anak sekolah, balik rumah, Hana plak dengan pe'el dia tuh... Hana ni anak yang manja, biasa la perempuan, tapi hati dia agak keras macam batu, aku sentiasa doakan hati dia makin lembut bila makin besar. Kadang-kadang memang kita tak terlayan kerenah dia itu dan ini, kalau dia kata itu, itu la dia..pada aku mudah, kalau takde apa-apa harmless, aku bg saja lah.. apa salahnya.. tp kalau benda yg salah, tetap salah.. kalau degil sangat.. aku rotan jer.. takde beza dengan abang-abangnya.. semua merasa penangan sebatan padu dari abah dengan penuh kasih sayang.. kalau takde bekas rotan.. bukan padu namanya..

Hari ni, Hana dok minta nak bw tudung yang dah koyak... suruh jahit... rasa macam awal dah siap ni.. kompem lewat lagi keluar.. tp ok lagi la.. masih ada masa.. aku layankan saja anak dara ni.. kadang-kadang itu cara kita tunjukkan kasih sayang kita yang padu kat anak-anak yang banyak pe'el... kalau semua benda yang dia minta kita nak marah, hasilnya? tepuk dada tanya iman... kita marah-marah sangat pun tak guna.. sebab dia masih macam tuh.. so terpaksa la aku menjahit.. mak oiiii.. panjangnya nak jahit... siot je... sabar aku menjahit.. aku tak nak rosakkan mood dia pagi.. sbb mood mood orang sekeliling aku pun kena bagi positif.. baru la efectif ke tempat kerja dan ke sekolah..

Dalam aku dok menjahit tuh... Hana sibuk nak bawa baju kurung.. semlm memang aku nampk baju kurung ada dalam bakul.. Hana nak ambil nak bw kesekolah.. aku bgtau.. esok (hari ni lah) ambil pastu masuk beg... mommy nya masih kat atas, dia nampak mommy masukkan baju lain, bunyi pula la anak dara tuh... ckp nak baju kurung.. dah kena marah ngan mommy pagi-pagi.. dia turun dengan muka sedih... masa dekat tangga, aku jerit.. "lepas abah jahit ni abah amikkan baju kurung Hana.. dah jangan nangis.." dah turun bawah.. tgk air mata bergenang... "Hana tunggu jap... nanti abah amikkan baju ok..".. angguk dia.. datang dekat ngan aku, dia peluk.. kasihnya seorang anak.. terasa keikhlasan hati yang keras itu.. pada aku simple, kalau Hana nak apa-apa.. yang boleh buat.. kita buat jer la.. nak marah-marah buatkan dia lagi keras hati... sentiasa positif kan diri di pagi yang hening.

Kadang-kadang aku pun terlepas juga marah kat Hana sebab agak melampau perangainya.. tp itu lah, lumrah manusia, kadangkala memang kita tak dapat menahan kesabaran, namun sebaiknya kalau kita dapat sabarlah... biasa kita terlalu sibuk dengan sesuatu, bila anak-anak minta kita marah sbb ganggu kita yang sedang leka.. zaman sekarang ni hp lah.. terlalu sibuk dengan hp, leka.. bila anak-anak minta sesuatu.. kita rasa nak marah... itu lah yang kita kena elakkan... letak hp kejap.. tarik nafas dalam-dalam.. dengar apa yang anak-anak minta.

Sampai ofis, aku check progress terminal yang test kat 7eleven semalam, check report tak masuk.. end of shift la apa sume.. check log, haram takde pun communication dr terminal.. aku syak dorang offkan terminal... so aku mesej la sorang mamat operation.. kompemkan dgn store dorang offkan ke tak terminal... sbb takde report masuk. pastu dia call.. then reply kat aku ckp dorang tak off.. then minta restock... tp ayat yang dia guna dlm mesej tu agak menyentap la juga.. siot betul... aku dr pagi dok positif.. tp sampai sini.. panas juga la aku rasa.. tp aku steady je.. nak minta tolong jer kot... then aku check report semula, dan check log.. kompem dorang off terminal... jilake betul tak mengaku.. itu tak kisah, tp mesej dr budak ops ni buat aku rs macam marah sikit.. sikit jer la.. sbb skrg aku boleh bersabar byk dah.. kalau zaman 20an baru start kerja.. memang aku maki balik dah... choih... tumbuh tanduk siot maki orang... tp apa dapat dengan maki orang? nothing..buatkan orang lagi jauh dengan kau..

Apa pun aku tetap positif. panjang plak entri aku yang nih... moga jadi pedoman aku utk hari-hari yang mendatang untuk terus positif dalam kelangsungan hidup... ya.. ada masa memang kita akan di uji dengan kesabaran.. apa pun, positif adalah jawapannya.. setiap yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya...



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.