Perghh!!! Motor Kehabisan Minyak

Salam all,
Entri ni aku nak cerita pasal kehabisan minyak motor jumaat lepas... ekekekekek.. apa daaaa... "ada indikator minyak pun boleh abis tengah jalan".... itu kata2 seorang sahabat aku masa tahun 2001 kalau tak silap.. masa tu aku baru setahun 2 masuk alam pekerjaan. Logik juga apa yang sahabat aku ni cakap.. kat motor atau kereta, kan ada indikator minyak.. takkan boleh abis tengah jalan.. tak pasal kena tolak motor...

Hakikatnya, sahabat aku sendiri pun pernah alami benda yang sama, selepas keluarkan kata2 panas masa kami borak2 cerita pasal tolak motor sbb kehabisan minyak.. ekekekekeke.. aku memang takde hal sgt la dengan kata2 tuh.. biasa la... tp sahabat kitaorang ni memang takde call kitaorng untuk minta tolong bwkan minyak motor.. hehehe.. dia call orang lain.. tp cerita ni kitaorang dapat hidu juga... so jadi lah bahan.. ekekekek.. apa daaa.. ada indikator pun boleh abis minyak.. kena tolak motor...

Pada aku simple, benda kalau nak berlaku kau letak indikator 10 tempat sekali pun, kalau benda nak berlaku tetap akan berlaku. Bukan masalah ada indikator ke tidak, tapi atas sebab2 yang kita sendiri tak sedar. Jadi, kalau nak berkata2 besar tu, kena fikirkan juga la.. bila kena kat batang hidung sendiri, malu sendiri.. malu nak minta tolong kawan2... aku pernah alami kehabisan minyak kereta kat federal.. berhenti tepi jalan, call kawan minta bwkan minyak sebotol.. ekekekek.. tu la gunanya kawan2... tp kalau kehabisan minyak masa naik motor.. takde hal.. tolak jer la... kadang2 ada hamba allah yang free, dorng akan tolong tolakkan ke stesen minyak terdekat.

Berbalik kepada cerita aku Jumaat lepas, kenapa aku boleh kehabisan minyak? pelik kan.. indikator kan ada... ya.. memang betul... pagi2 sebelum aku keluar rumah... perkara pertama aku cek adalah indikator minyak... tayar ok ke tak... jadi pagi Jumaat yang indah, aku check.. ok minyak dah kurang.. kena isi selepas hantar Hana ke sekolah... pong pang pong pang... lepas hantar Hana ke sekolah, lepas bersalaman dengan isteri, start motor, terus gerak laju masuk ke federal... masa ni memang tak hingat langsung... samaada aku lalai atau pun aku rasa mcm nak cepat ke ofis...

Sampai parking BTS, masih tak sedar lagi.. myk dah berada di takut terakhir, dah bwh takuk terakhir.... Masa bila aku sedar beb?.... masa nak pergi solat jumaat... Kebetulan aku tumpang motor Hans Joe, dia ckp nak kena isi minyak dulu... bling bling... terus kepala aku teringat yang sepatutnya pagi tadi lepas hantar Hana, aku kena singgah stesen minyak dulu.. serius lupa...

So dah perasan minyak takde... utk keselamatan, bila balik, lalu depan lrt Hang Tuah, aku tak boleh amik fly over cross DBP tuh, aku kena masuk jalan Loke Yew, sbb area situ ada stesen minyak...
Jadik, masa keluar ofis, aku check sekali lagi minyak, siap goncang motor.. memang tak nampak ada percikan minyak kat dalam tangki... aishh.... abis terus ke minyak.. harap jangan depan Time Square dah kena tolak...

Keluar dr parking, aku terus kan perjalanan dengan jantung yang dup dap dup dap.. kalau sampai depan LRT Hang Tuah pun kira baik dah... sekali depan Hang Tuah masih ok.. dah nak sampai simpang 4 Loke Yew tuh.. bluppp bluppp bluppp.. motor dah semput.. tudia... sampai masa dah.... tp agak selamat, sbb dekat simpang tuh turun bukit dan trafit light tengah hijau.. so motor aku lajak terus sampai ke setesen minyak yang berada dlm 150m dari simpang trafit light.. lega dolll.. terus isi rm8... baru 3.4+ literpadu.

Fuh.... aku terselamat dari menolak motor... so aku kena tukar rutin.. dekat rumah, check minyak.. lepas antar Hana, pun kena check lagi minyak... aku kena tambah dlm checklist sebelum gerak ke ofis... checklist tuh bukan real pun... ekekekek.. dlm kepala je la... biasa la,...kalau tak.. kau nak menapak ke tolak motor.... tak mau aku,...
Alhamdulillah....




0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.