Minggu exam anak-anak dan Daniel tak berapa sihat

Hello pembaca,
Ada ke tidak pembaca blog aku nih..ekekekeke.. aku kot pembaca setia.. sendiri tulis.. sendiri baca... baca balik yang berlaku 2 3 tahun lepas,, best juga.. nostalgia... kau bayangkan lagi 10 tahun kalau umur panjang, kau buka balik blog kau dan baca... wow.. dah macam diari la nih.. tp open..

Lari tajuk plak... minggu ni adalah minggu exam anak-anak jantan aku... tak kira lah sekolah rendah, mahupun sekolah menengah... seminggu exam, setakat ni pada aku masih kurang ulang kaji, mungkin sebab Aiman dan Haziq dok pergi kelas tuisyen.. jadi ujung minggu lepak jer.. Daniel pun melepak juga lah... sepatutnya kena juga la ulang kaji sikit2.. tengok la pada result lepas ni cemana..

Citer pasal Daniel, dia ni bila nak exam jer, mula la nak demam, batuk, tonsil bengkak.. Khamis lepas aku bergegas balik dari ofis siap amik emergency leave half day sbb sekolah call bgtau daniel tak sihat.. dan macam nak pitam tak larat sangat.. aku bw ke klinik doktor Shaik petang khamis lepas, memang sebab tonsil start merah, tapi masih ok sbb baru merah-merah jer.. biasanya sebelum ni time aku bawa ke klinik, tonsil dah bengkak teruk siap ada putih-putih bak kata doktor.. doktor bagi ubat demam dan ubah batuk... daniel tak boleh amik ubat antibiotik sbb ada alahan. Pernah daniel masuk wad sebb alahan ubat agak kronik, satu muka bengkak sampai mata pun tak boleh buka sbb bengkak besar sangat.

Jadi memang doktor sendiri pun takut nak bagi ubat antibiotik.. balik jer rumah, terus aku bg daniel makan ubat.. memang panas kuat, lepas bg ubat tuh, bila dah petang.. sejuk sikit badan.. malam macam start panas balik.. bila balik rumah mama dia, katanya ada merah-merah.. alamak.. alahan ke apa.. Jumaat lepas dr pukul 3pagi panas tinggi, diberitahu oleh mama dia... dah bg ubat demam tinggi, lepas 2 3 jam bagi plak ubat demam biasa.. masih panas tak kebah- kebah... seharian jumaat tu badan tak kebah malahan alahan pun tak kurang... so aku syorkan stop ubat batuk, takut ubat batuk punca alahan plak.. pelik plak.. sebelum ni ubat antibiotik jer..

Sabtu pagi aku bw ke klinik lagi, tapi bukan doktor Haslina, doktor lain. Doktor ada bagi ubat alahan dan ubat gatal. Tp pagi masa ke klinik tuh badan daniel dah tak panas.. alhamdulillah... balik rumah terus amik ubat alahan, dan ubat selsema.. hari tuh memang alhamdulillah, tak panas dah.. seharian jer la yang panasnya.. ubat demam biasa masih sambung ikut masa dan dos yang betul... petang tu pun alahan makin ilang.. ok la tuh..

Ahad pun alhamdulillah, daniel dah sihat dah.. takde dah panas, dan xder merah-merah sebab alahan.. rasanya merah-merah naik tuh mungkin sebab badan terlalu panas sangat kot.. Bila masuk isnin jer, macam batuk pulak... jadi aku pesan kat mama dorang, try jer la bg ubat batuk then monitor.. kalau alahan kena stop, kalau tidak kena continue bg ubat batuk.. waktu baliksekolah la bagi.. pagi-pagi kang orang jawab exam kau tido plak dlm kelas... lepas bagi ubat batuk, memang takde alahan pun.. maybe sebab panas la sebelum nih..

Hari ni, masa aku dok menulis ni, badan daniel macam dedar di samping batuk yang masih belum kurang, aku dah bg ubat demam pil panadol kanak-kanak, balik umah mama dia nanti kena bagi ubat batuk jer la... Daniel kalau sakit, memang lambat nak baik, aku masih risau kalau makin panas badannya.. tp stakat ni, dedar dan batuk jer.. masih ok lagi lah...

Anak-anak ku, Aiman, Haziq dan Daniel, semoga Allah bukakan pintu hati dan minda kalian untuk terus belajar dan dapat menjawab soalan dengan baik dan memberikan keputusan yang balik dalam peperiksaan. Aminnnn 





0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.