Berbuka Nasi tomato Ramadhan ke 20

Salam,

Hari ni aku minta isteri kesayangan aku masak kan nasi tomato untuk berbuka. Sebabnya kitaorang plan nak berbuka kat rumah Oman. Jadi untuk makan berat, nasi tomato terbaek lah.. tak payah la nak g ke param. Lagi pun kat umah oman, Zati masih dalam pantang, Ira dan anak2.. takde sapa yang nak masak.. masak biasa2 ok la kan..

Awal pagi aku dan isteri dah keluar rumah untuk servis kereta estima sebab dah cukup mileage. Pukul 10 pagi dah terpacak kat depan kedai di USJ one, tempat biasa kitaorang servis. Datang awal bagus, takde orang, jadi dorang boleh concentrate kat keta kita jer.

Tukar minyak itam, oil filter, air filter, spark plug.. lampu reverse.. sekali nak bayar kena RM375.. terkentut jap aku terkejut.. mak ai.. apahal mahal sgt.. minyak itam dah beli sendiri RM150 brand shell semi syntetic. Rupa-rupanya spark plug mahal wooo.. RM60 sebijik.. kali 4 tgk..dah 240.. patut ler.. upah labour baru rm40 jer.. consider ok lah.. spark plug last servis memang aku takde tukar.. yang kali ni dah teruk sangat katanya...

Seusai servis kereta, kitaorang singgah Mydin. Syok g mydin berdua, kebetulan pagi tadi Hana tak nak ikut, masih terbungkang tdo.. so dia tinggal la dengan abang2 kat rumah.. baru la aku dan isteri boleh shopping barang dapur dengan senang lenang tanpa gangguan.. kena cepat gak sebabnya nak masak nasi tomato kan.. kang tak sempat plak..

lama juga kat mydin, tgk2 jam dah dekat pukul 1 tghhri.. jalan nak balik plak jem.. adoi ler... balik dari mydin, terus ke Kedai Seri Pagi nak beli ayam sekor. beli kat situ cepat sikit nak potong sumer.. kalau beli kat mydin, ramai dok Que.

Sampai rumah terus start memasak.. tung tang tung tang.... nasi tomato, ayam masak merah, acar timun, dalca terung... kat pukul 4 lebih gak siap sume.. sekali nasi plak mentah... ekekekek.. tp rileks jer lah... kuarkan dari periuk,, kukus.. settle.. hihihi..

Pukul 5 aku antar aiman n kawan2 ke bukit lanchong kat monster grill untuk berbuka. Tunggu kawan dia apa sumer.. 5.30 baru gerak.. aku patah balik dah pukul 6.15 mcm tuh.. terus gerak ke rumah Oman.

Sampai USJ pun dah kat kul 7.. cantik lah tuh.. siap2 untuk berbuka sume, ada macam-macam juga la, ira ada buat puding biskut caramel.. ada sagu gula melaka untuk pencuci mulut. dari rumah aku, nasi tomato ngan agar-agar gula merah.. Ira & aje ada beli air soya kat pasar ramadan.. cung... alhamdulillah.

Dah siap berbuka semua... kitaorang nak ke PKNS, isteri aku nak cari kuih raya, ajak la ira sekali.. katanya nak cari baju dia dan anak2... apa lagi.. terus ke PKNS... humang aii.. malam minggu kot.. ramai orang wooo...

Dalam pukul 11 lebih kot baru balik dr PKNS. Malam ni Ira dan anak-anak tdo kat rumah aku...

End cerita satu hari di Hari sabtu.. memang pack hari nih... walaupun pack, hari yang memang aku cukup ceria, berbunga-bunga perasaan dalaman.. hasil layanan isteri malam sebelumnya.. hihihihihi...

Campuran tumisan nasi tomato 

Dalca timun

Ayam masak merah dlm kuali

Family isteri.. di USJ

Ira dan keluarga balik dari Sarawak

Hana tak nak dok depan makanan.. lapar katanya.. hari ni dia puasa.






0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.