Berhujung minggu pertama Ramadhan

Salam,

Hujung minggu baru ni, pada hari Sabtu kereta kesayangan isteri yang di belinya hampir 9 tahun lepas masuk bengkel l.. Memang perlu masuk bengkel untuk servis tukar minyak itam dan sebagainya sebab dah sampai masa. Tapi dalam masa yang sama, aku nak pomen cek gak lain-lain sebab bila bw keta tuh.. ada rasa gegar semacam lepas kelajuan 60km/j.. memang bergegar bahagian bawah.. telur sekali rasa getarannya.. ekekekek.. ini baru real telur goyang..

Kereta yang banyak berjasa kepada kami.. 9 tahun.. Odo meter dah 200k++km tu..

Lepas pomen cek.. alamak.. drive shaft dah pobem. termasuk wheel bearing pun rosak.. tak leh nak cakap apa lah.. sbb keta dah lama kan.. memang sampai waktu dah.. tp drive shaft tu dah pernah tukar dah 3 tahun lepas kot..

Tu pun ada satu lagi patut kena tukar, steering rack.. yang ni makan RM600+ kot.. tapi masih boleh guna lagi dan juga bajet dah tak cukup.. so next servis plak kot taruk bajet utk tukar steering rack nih..

Tak leh spend lebih, sbb nak raya lagi nih.. yang ini saja pun dah makan dlm RM1000++ dah.. drive shaft sebelah saja dah rm280.. elok punya.. waranti setahun... bearing tu pun dah rm150.. upah apa sumer.. termasuk normal servis, spark plug dan benda2 yang sepatutnya.. zasss... 1k++.. tepuk dahi la juga baq hang..


Tp apa pun, aku redha jer lah. sume ni penting kot.. untuk keselamatan isteri aku nak ulang alik ke ofis.. yang patut repair.. kena dulukan lah.. walaupun kopak juga.. alhamdulillah la ada gak duit extra untuk repair sume..

Bengkel yang aku pergi ni, memang dah lama aku dok pergi kedai ni, servis ok. dan berpatutan, pomen2 pun sume ok, tukar barang bila betul2 rosak saja.. kalau masih boleh guna.. guna dulu... dah beberapa tahun kot aku ke sini lepas kali pertama tukar tayar kat tempat nih.. then terus kekal sampai sekarang.. bengkel ni terletak kat USJ1. dekat dengan USJ one avenue kondo.

Hari ahad plak aku dan isteri ke Seksyen 7 Shah Alam, konon nak cari baju melayu untuk raya. Anak2 tahun ni beraya di johor bersama mama diorang.. so bajet baju melayu mama dorang belikan.. Mulanya ke kedai tempahan baju isteri jap.. sebab nak tgk kan warna kuning baju isteri.. baru leh bajet kaler utk baju melayu aku.. sekali kedai boleh tutup plak..

So tak dapat tgk lah kalernya.. agak2 dengan gambar yang tertera dalam jualan online jer lah... terus ke beberapa kedai kat area shah alam tuh.. memang meriah, kebanyakan kedai guna speaker kuat untuk tarik pelanggan.. ada beberapa temapt aku gi.. kebanyakan takde plak kuning.. last -last masuk Jakel... baju melayu baru RM150.. kain nampak elok.. free sampin plak tuh.. terus la cari kaler kuning.. amik jenis Aron Aziz sais XL... memang muat elok dengan badan aku.. labuh seluar dan labuh tangan ngam ngam... settle baju melayu raya aku..

Cantek tak kaler kuning ni!!

On the way balik.. isteri ajak cari baju casual plak.. so singgah Pyramid plak.. ronda2 la cari baju berkolar untuk aku.. dapat la selai beli kat Uniqlo.. Isteri aku pun beli blouse bunga-bunga biru tua.. lebih kurang baju hana yang dah beli minggu lepas.. aku pun dapatkan baju kale biru tua gak.. baru la ada sikit matching.. ekekeke.. raya la katakan...

Dalam fitting room pun nak bergambo.. hihihi..

Menggayakan kaler putih.. beli kaler dark blue.. cun plak isteri aku nih.. 

Dalam pukul 3 lebih dah balik rumah.. sampai rumah jer.. mata pun kuyu.. letak pala.. lena sampai pukul 5 lebih... hihihih.. sedar2 isteri kejut untuk ke param Kg Dato Harun...

End... doa-doakan semoga aku sekeluarga di murahkan rezeki.. aminnnnn...

Aku yang semakin berusia.. huhuhu..



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.