Bersantai di rumah je hujung minggu

Salam,
Nak cerita pasal hujung minggu lepas, memang takde apa nak cerita... ekekekeke.. Hari Sabtu biasanya masa di penuhkan dengan duduk kat umah jer... tak leh nak g mana sebab Ajiq ada kelas tambahan, dari pagi, bermula jam 8 pagi kot... sampai 1220 tghhr... lepas tu balik utk lunch.. then sambung plak pukul 2 ptg sampai pukul 4ptg.

Kebiasaannya, kami anak beranak akan keluar samaada ke taman, atau ke shopping mall utk jalan-jalan amik angin luar selepas pukul 4ptg... aku ada janji dengan anak2 nak cari buku latihan kat kedai buku.. cuma tak pasti nak pergi pukul berapa.. kalau pergi pukul 2ptg.. ada 2 jam tak sampai sbb nak amik ajiq..


Jadi paginya, dlm pukul 715pagi gitu, aku ,Ajiq dan Daniel dah ready.. Daniel pun bgn awal sbb tdo awal.. jadi pagi ni, aku plan nak cari nasi lemak bungkus jer.. Oleh sebab isteri kesayangan aku masih guling-guling lagi.. aku tak nak kacau..... aku bw Ajiq dan Daniel bekpas lah kat alif.. tp kami singgah beli nasi lemak... boleh tahan nasi lemak dia.. aku dan anak2 pilih nasi lemak sotong, untuk isteri aku, aku belikan nasi lemak ayam.. harga rm2.50 setiap satu..

Lepas makan kat alif, tgk jam lagi 10 minit nak pukul 8pagi..memang cantik lah tuh.. so settle bekpas terus antar Ajiq ke sekolah... sib baik semua ready... kasut sekolah, beg kelas tambahan, baju.. kalau tidak tu. kadang,.. kasut tertinggal.. buku tertinggal... kena balik umah mama dia utk amik plak.. baru sampai dekat mentari court.. sebelum turun keta.. tgk2 kunci rumah tertinggal.. kena patah balik amik kunci rumah plak.. tu kadang-kadang pukul 830pagi lebih baru dapat masuk sekolah... aku biasa memang bebel juga lah.. sbb aku bukan jenis suka lambat2.. aku memang jenis tepati masa.. aku atur cantik-cantik tentatif nak buat... kekekekek...

Dah antar ajiq ke sekolah.. balik rumah, tengok isteri aku dah siap dah.. dia buat teh O.. makan lah nasi lemak.. aku temankan jer lah sebab dah minum teh tarik ngan nasi lemak kat Alif td..... Aiman anak teruna aku masih terbongkang lagi.. biasa la.. muda remaja, malam td mesti tdo lewat tuh..

Jadi pagi-pagi ni, aku plan nak cuci peti ais.. tp aku buka dulu Coway water filter tuh.. semlm aku buka cuci.. mcm ada leaking plak.. so settle masalah pertama... ekekeke... dah pukul 9 gtu... isteri aku tanya nak makan apa.. apa nak mkn eh hari ni.. aku ckp.. hari ni rs mcm nak mkn seafood... lala ngan kerang....

Terus kitaorang ke kedai Seri Pagi, kat area pjs 10.. memang biasa kitaorng kekedai ni pagi2 untuk beli lauk.. kalau awal pagi biasa memang agak fresh.. kedai dia pun bersih.. zass amik lala sekilo setengah... kerang aku rs sekilo kot... kerang nampak mcm fresh.. tp bila rebus mcm bau tak berapa syok.. ekekeke..

Dah balik rumah, aku bantu la isteri aku potong dan kupaskan apa yang patut.. bawang, halia.. basuhkan lala ngan kerang... kerang cuma rebus jer... lala biasa isteri aku masak masah cili.. memang padu baq hang.. sedap giler kot wei.. dalam aku dok tulis ni pun bila terbayang.. rasa meleleh kecur air liur... (puji lebih nampak... ekekekekek)..

Lepas aku dah settlekan bahan2 masak tuh... aku teruskan plan aku pagi ni... coci peti sejuk... isteri aku teruskan memasak.. nasi hari ni masak 5 pot tuh.. lala bila masak pun penuh satu kuali... aku punggah semua barang2 dalam peti.. yang dah expired, yang dah lama dalam peti sejuk.. terus buang jer..

Peti ais aku tu, ada bau mcm tak berapa syok.. isteri aku syak bau sotong kering.. tp sotong kering tak pulak bau mcm tu... lain macam peringnya... biasa peti sejuk.. aku tarik ke bilik air.. ekekek.. lepas dah buka semua.. tarik masuk bilik air separuh... jadi senang aku nak jirus.. biasa kalau buat kat dapur.. jenuh nak lap air basuhan... kalau dlm bilik air.. aku boleh simbah terus... baru nampak mcm baru.. ekekekek..

Settle basuh dan masukkan semula semua benda.. isteri aku pun settle masak memasak... perghh.. awal tuh.. boleh la rehat2 dulu.... layan TV jap.. sementara bg Hana tdo.. jap lagi pukul 12.20 nak g amik ajiq plak... ekekeke...

Dah amik ajiq, mkn tengah hari... jap jer pukul 2.. terus antar ajiq ke tusyen plak.. tusyen Math ngan cikgu sekolah dia.. byr RM50 sebulan.. boleh la.. kan...

Balik dr antar ajiq jer,, aku pun.. zzzzzzzzz.... memang syok lepas kekenyangan ketiduran... ekekekekek...

Petang cadangnya nak ke Taman Jaya... tp hari macam mendung....

Nanti aku sambung entri lain lah ke taman jaya kah kita.. ekekekeke...

Wasalam..





0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.