Open house kali pertama di Suriamas condo

 Salam,

Selepas cerita ke spital. Masih belum bernoktah lagi.. kita teruskan dengan cerita pasal open house Raya kali ni. Then aku sambung balik kisah sakit sebab infection kelenjar tiroid nih. Plan nak buat open house ni memang selalu di plan setibanya raya. Tapi kali ni kitaorang bagi jadi. Masa kat rumah bawah lama di PJS 10/14 dulu ada la beberapa kali kami buat. lepas PKP memang takde dah.

Kiranya ini kali pertama kami buat di rumah Suriamas nih. Kebetulan balik dari kampung jumaat, jadi ada 3 hari untuk kami cari barang-barang untuk open house. Cuti memang sampai isnin (labour day). Alhamdulillah, kesihatan isteri yang mengizinkan, dapat kan meneruskan niat nak buat open house raya. Menu yang di ketengahkan adalah, nasi tomato, lontong, rendang daging, kuah kacang, lemang/ketupat bubur pulut itam sebagai pemanis mulut. 

Kiranya lepas kami berjumpa doktor pada pagi jumaat tuh, 5/5/2023. Kebetulan aku amik cuti utk hari tuh.. sebab takut urusan kat hospital lama. So hari jumaat tu pun sempat gak kitaorang cari sikit2 lagi bahan utk masak memasak habuan open house keesokan hari nya.

Jadi petang jumaat kitaorang dah start potong memotong dah. Settlekan rebus ketupat nasi, masak rendang ayam, dan buat kuah kacang. dalam pukul 5 tu start, pukul 10 malam baru siap.. lama gak la.. mlm ni tdo awal.. esok awal pagi nak start masak nasi tomato dan kuah lontong.. 

Jadinya pagi sabtu bertungkus lumus la kami 2 laki bini masak memasak. Dengan kuah lontongnya, tumis utk nasi tomatonya. ayam masak merah lagi.. nasib baik ayam kami dah goreng semalam.. tu yang lewat baru siap.. sebab goreng 3ekor ayam. Nasi kami masak 8 pot 2x masak. Asal nak masak 3x, sekali tengok 16 pot total pun dah penuh flask merah tuh. 

Kira-kira jam 11.30 pagi juga la baru segalanya ready.. Air kitaorang buat air sunquic blackcurrent. Air awal pagi aku dah p beli 2 bungkus. Alhamdulillah. Setup meja, awal2 ni adik beradik pun sampai. Oman dan Zati, adik daus dan Azu pun sampai dari Seremban. Tak lama tuh Azam ngan Mawar pun sampai. 


Sempat la kami snap gambar family sekeping 2 dan menjamu selera dulu. Seterusnya tunggu kawan-kawan aku dan isteri. Bermula jam 2 tghhr. Ramai juga kawan-kawan yang aku jemput hadir. Firdaus yusof dan keluarga, botak dan isteri, razi dan isteri, bos isteri dan keluarga, arif dan keluarga, gigi, Jen & Tam sekeluarga dan keluarga, asan dan keluarga, dan juga nai dan keluarga.. lebih 30 orang juga lah. 


Alhamdulillah, kiranya pada jam 6ptg tu, semua makanan yang di sediakan memang cuku dan habis di semua.. baguslah takde yang tinggal. Rumah apartment memang susah nak panggil ramai-ramai sngat. Sebab kalau semua orang datang serentak, agak susah nak handle sebb ruang tak muat. 

Rasanya sampai sini dulu entry kali ni. Insyallah kalau ada rezeki , tahun depan boleh buat lagi open house.

end


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.