Bawa Cik isteri ke Klinik sebab sakit leher (Kelenjar tiroid bengkak)

 Salam,

Setelah balik dari kampung jumaat tuh. Hari Selasa (2/5/2023) pagi aku bawa isteri ke klinik untuk cek sakit yang di alami isteri kesayangan aku ni. Sakitnya bermula sebelum raya lagi, beberapa hari sebelum raya kitaorang dah ke klinik dan ambil ubat antibiotik. Sakit tekak bersama dengan sakit di bahagian leher, sentuh sakit, telan makanan pun terasa sakit. Then Demam plak macam ON and OFF.

Semasa di kelantan pun kesihatan isteri masih tak berapa betul, kena sentiasa ambil panadol. Pada malam sejuk sampai menggigil, bila panas sikit, peluh ceghau macam baru lepas lari 100m. Sehingga balik ke kampung sungai dendang, masih bererusan ambil ubat panadol, then di sebabkan sakit leher, kami memang ingat sakit tekak belum abis. Tambah plak ubat difflam.

Berbalik pada cerita ke klinik selepas balik dari kampung, bila jumpa doktor haslina, check tonsil memang dah takde bengkak, doktor pun rasa something yang tak berapa nak elok. Jadi dia sarankan kami ke Hospital untuk berjumpa pakar. Jadinya kami terus ke Sunway Medical center untuk jumpa doktor pakar ENT.

Kami berjumpa dengan doktor pakar ENT, doktor masukkan scope ke dalam kerongkong, lepas tu doktor minta buat scan dan ambil darah. Dari keputusan tersebut baru boleh buat penilaian apa yang menyebabkan sakit leher dan deman on off yang berpanjangan.

Keputusan darah masih dalam proses, jadi untuk hari ni proses dah selesai, ambil ubat dan rehat kat rumah. Leher masih sakit lagi. Then isteri dapat keputusan darah yang mana bacaan hormon tiroid terlebih dari paras normal. kami terpaksa buat appointment untuk berjumpa dengan pakar tiroid plak. Allahu, semoga takde apa yang serius. Memang agak risau kalau berkaitan dengan tiroid ni. Kami set kan appointment pada 5/5/2023. Nurse ada sertakan surat untuk urusan ambil darah sebelum bejumpa doktor pada hari tersebut.

Hari yang di nantikan pun tiba, kami berjumpa dengan doktor Endocrinologist. Doktor beritahu bahawa, ini bukan penyakit tiroid, bacaan hormon tiroid yang tinggi ada lah di sebabkan kelenjar tiroid yang infection. Sebenarnya kelenjar tiroid ni susah nak terkena jangkitan kuman atau infection, tp kalau kena, treatment dia akan ambil dan lambat nak baik. Alhamdulillah. Jadi doktor beri ubat antibiotik dan juga ubat steroid untuk keradangan (inflamation). Kena habiskan selama seminggu. 

Hospital Sunway Medical - tunggu giliran ambil darah


Sunmed Cafe ada di tingkat LG. Harga yang masih masuk akal berbanding restoran kat tingkat 1

Alhamdulillah, lepas makan je ubat tersebut, sakit di leher isteri dan seram sejuk yang di rasai tu hilang. Lega sangat rasa. Keosokannya nak kena masak untuk buat small open house raya. lepas makan seminggu ubat, abis jer ubat terus isteri seram sejuk dan lesu sangat. nnt aku sambung di lain post lah.

Next post aku akan cerita pasal open house. Mungkin cerita sikit, tapi byk photo jer.. ok la kan... lepas setahun 2 boleh tgk balik sume cerita ni.

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.