Cik Isteri di warded untuk drip antibiotik (Kelenjar tiroid infection)

 Salam,

Lepas 7 hari jumpa doktor pakar Endorcinology & Diabetes Dr Alexander Tan Tong Bong. Pada hari khamis 11.5.2023 isteri macam lesu tak larat, nak bangun pun macam lemah. Jadi pagi tu, aku bawa pi klinik jumpa doctor Haslina. 

Lesu terus lepas stop ubat 

Doktor Haslina pun buntu dan sarankan continue makan ubat panadol / tahan sakit sampai untuk bertahan sampai dapat jumpa doktor Alex Sabtu (13.5.2023). Doktor cuma bagi cuti 2 hari untuk berehat. Pada aku ok la, boleh la isteri baring dan tidur untuk rehatkan diri.

Hari Sabtu (13.5.2023) awal pagi kami dah pergi ke klinik, pada kali pertama appointment untuk jumpa doktor Alex, kami serahkan surat untuk ambil darah. Sebenarnya kena register dulu di kaunter pendaftaran dan kemudian baru boleh letakkan surat untuk ambil darah. Lepas dah siap ambil darah macam biasa kami ke Cafe Sunmed. Aku agak suka cafe ni sebab pilihan makanan dia agak byk.

Port best kalau datang SMC ni

Pekena Capati + telur hancur

Lepas makan, terus ke area ruang menunggu depan bilik doktor alex. Biasa klinik buka dalam pukul 9pg. Masa menunggu setakat ni ok lagi la.. dalam 20 ke 30 minit dah dapat jumpa dengan doktor. Dapat jumpa doktor, doktor beritahu bacaan hormon tiroid ada nampak penurunan tapi masih belum memuaskan. Jadi doktor sarankan untuk masuk wad dan di dripkan dengan antibiotik supaya bacaan hormon tiroid ni betul-betul kembali normal.

Nak tak nak, aku rasa better la masuk wad. Menunggu la kami 3 beranak di ruangan admission counter. Dah register masuk pun masih kena menunggu sebab nak tunggu bilik kosong. Tapi tak lama sangat pun. dalam jam 11 pagi macam tu, dah dapat masuk. Ambil bilik 2 orang sebilik dan kebetulan dapat tepi tingkap. Kira tepi tingkap ni privasi lebih sikit.. kalau tepi pintu, nanti orang nak melawat yang tepi tingkap kena melepasi katil tepi pintu.. privasi kurang.

Register siap

Pengalaman pertama isteri masuk SMC

Ubat yang di drip masuk. harap sihat la lepas ni.. inshaallah.

Tengah hari sikit dalam 2 lebih macam tuh, aku dan Hana balik, sebab aku ada appointment dengan REN nak tengok rumah. Jadi aku pergi semula ke spital petang skit. sampai la pukul 8 malam, Malam pulak Hana ada jemputan Hari Raya kat flat sunway, aku hantar jer la. Ahad, pukul 9pg aku 2 beranak dah tercegat kat Spital dah. Lepak hospital dari pagi sampai malam terus. 


Hari isnin aku minta WFH. Jadi aku boleh kerja di spital. Sian nak tinggal bini sorang-sorang kat spital. Selasa alhamdulillah dapat discas. Selasa tu aku amik EL sbb nak uruskan discas tuh. Masa dok kat spital isteri aku nampak sihat elok dah, takde la nampk mcm pucat tak larat macam masa kat rumah. Tp lepas discas, ada sikit2 rasa sakit leher. So perlu makan ubat tahan sakit. 


Beberapa hari jer la mkn. Lepas tu tak makan dah tak sakit dah.. alhamdulillah. then next weeknya 23.5.2023 follow up dengan doktor, nampaknya bacaan tiroid dah kembali normal, alhamdulillah, cuma bacaan infection masih ada dalam 28%. Doktor cakap bacaan tu sepatutnya kena kurang 5%. Jadi doktor masih balik ubat streroid sebiji sehari utk seminggu dan lepas seminggu makan separuh sehari utk seminggu lagi.. kemudian jumpa balik doktor. 

Harap next follow up memang clear semua lah..setakat hari ini, alhamdulillah, sakit leher rasa bengkk tu dah hilang. Ubat tahan sakit pun dah tak perlu makan. 

Sampai sini jer la dulu entry kali ni.

end.  

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.