Perjalanan balik Machang untuk Aidilfitri

 Selamat Hari Raya Aidilfitri,

Raya tahun ni turn balik ke Machang Kelantan. Kebetulan tahun ni aku dapat cuti raya lama, dari 19hb April - 1hb Mei.. lama oi.. kat 2 minggu. Jadi aku plan nak balik Perak juga lah. Kitaorang balik Machang pada hari rabu 19hb Apil tuh, kalau ikutkan 18hb masing dah cuti (MC) tp sebab tak nak kelam kabut, jadi kitaorang stick pada plan asal balik esok 19hb waktu sahur dalam pukul 4pg gerak.

Rabu tu, lepas siap2 dalam pukul 4.30pg macam tu keluar rumah dengan harapan dapat bersahur McD, namun hasrat kami terbantut sebabnya McD sekarang bukan lagi 24jam servis. Dorang buka 6.30 pagi dan tutup  12 tghmlm. Aduhhh! rosak program.

Jadi kami teruskan perjalanan dan singgah di petrol station area gombak sebelum masuk tol Gombak. beli la roti , dan air nescafe. Dalam perjalanan nnt boleh makan sementara waktu sahur. Alhamdulillah perjalanan sangat lancar walaupun kereta boleh kata byk juga la. 

Perjalanan memang cantik dan lancar, kami berhenti untuk tunaika solat subuh di satu mesjid area Raub, memang ramai yang berhenti. Alhamdulillah. Namun setelah pukul 8 pagi, sampai di area RnR Gua musang, di situ jalan di tutup untuk menaiktaraf highway central spine, yang menghubungkan dari pahang ke Kota baru. Buat masa sekarang dah ada 70km dari lipis hampir ke Gua musang. memang menjimatkan masa banyak.


Sbb lencongan, jem sikit sini.. kalau tak memang clear

Ambil peluang untuk lelap jap setelah 4jam drive.. abai kan perut

Dengan lencongan, membuatkan perjalanan kami menjadi 7jam 30minit. Pada aku dengan masa perjalanan tersebut masih ok lagi lah.. jem di lencongan saja ambil masa 1j setengah juga. padahal kalau takde lencongan hanya 15 minit saja. Aku ada pengalaman perjalanan balik kelantan mengambil masa 18jam lbh macam tuh. Mana tak nya, dari KL pukul 9 mlm sampai Machang pukul 4 petang. gilerrr... tu yg buat aku agak serik. 

Alhamdulillah kami tiba di machang jam 1200tghhr. Ok juga la aku berjaya puasa untuk hari ni.. memang shiok tghhr dah sampai.. lepak tengok tV sampai terlelap.. sedar je dah pukul 6... tak pergi pun ke bazar ramadhan. ekekeke..  tu jer citer perjalanan balik machang.

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.