Kisah hujung minggu seminggu sebelum raya

 Salam Ramadhan kareem,

Hujung minggu terakhir sebelum kita bakal menyambut Syawal, hari Sabtu, aku sekeluarga berbuka puasa di rumah Azam di shah alam. Seperti yang di plan, berbuka kali ni kami bawa konsep pot-luck. Isteri aku masak nasi lemak pandan dan tepung pelita, yang lain-lain akan bawa lah makanan masing-masing. Kiranya makanan berat nasi lemak tu dah cukup. Anis goreng plak ayam bersalut tepung bestari.. ok la tuh.



Keluarga oman beli kuih muih.. then ada beli kordial jagung untuk buat air jagung. Banyak juga lah kuih yang ada untuk bebuka petang ni. Ada kuih bakar (klate), ubi ketuk, putu mayam dan kek oren. Banyak juga la juadah untuk berbuka. Aiman dan Haziq takde berbuka petang ni sebab Haziq kerja dan Aiman berbuka ngn kawan-kawan pekena steamboat.

Awal pagi sabtu tuh, aku bawa isteri ke klinik Shaik dulu sebab dia dok mengadu sakit leher, badan pun dok seram sejuk dekat seminggu, asal petang jer mula rasa lemah badan macam nak demam, tekak sakit nak telan air liur pun susah, rasanya sebb tekak luka dan bengkak tuh yg buat rasa nak demam termasuk sakit leher. Dah jumpa doktor, dapat la ubat antibiotik sebab dah lbh 3 hari dok sakit. 

Lepas balik dr klinik, kami singgah kedai untuk beli bahan-bahan nak masak untk berbuka nnti. Sampai rumah, terus proses untuk masak. Aku macam biasa la, jadi pembantu setia. Tolong apa yang patut.. dalam pukul 11.30 gitu settle dah juadah untuk berbuka.. tengahhari dah boleh rest dah sementara nak tunggu petang. 

Lepas Asar, dalam pukul 5 gitu kitaorang bersiap dan gerak ke shah alam. Sampai rumah azam tengok kuih muih pun ada dah tersedia atas meja, mungkin oman beli, azam pun ada beli juga kuih muih kat param. Lepak la layan tv sambil berborak sementara menunggu masuk waktu berbuka.

Settle berbuka, sambung berborak sambil layan TV. dalam pukul 10 juga lah kami beransur pulang. Dalam pukul 1030mlm baru kami semua sampai rumah. 

Ahad plak, takde gi mana-mana. Awal pagi isteri aku uruskan baju-baju sekolah Hana. Aku pulak bangun dah dekat tengah hari.. pukul 1045pg kot baru bangun. Dah nk tengah hari isteri tanya nak berbuka apa, aku cakap Nasi Tomato. Sebab beberapa bahan tak cukup, terpaksa la aku turun ke kedai untuk beli bahan. Takde la banyak pun.. Siap beli lagi kordial air jagung, nak try buat air jagung plak.. semalam minum air jagung sedap plak kan.

Sampai rumah jer, tengok isteri dah sediakan bahan-bahan tumis untuk masak. aku macam biasa, masih jadi pembantu setia. Petang ni untuk pemanis mulut isteri buatkan kuih lopeh dan onde-onde. Yummy.. sedap semua.



Time berbuka tuh tak sabo nak makan nasi tomato.. memang maveles.. antara nasi tomato yang paling sedap yang aku makan adalah nasi tomato isteri aku.... sedap giler wei... tq yang.. Boleh tambah 1x je.. sebab dah full sangat. Jadinya sahur esok pun aku nak belasah nasi tomato gak.


Sampai sini jer la cerita untuk minggu ni. Rabu ni, inshaallah nak gerak balik klate dah. kalau free nnt aku coretkan plak cerita balik klate dan raya. mungkin lepas raya. jadi kesempatan ini, aku memohon 10 jari memohon ampun dan maaf jika terkasar bahasa dan sebagainya.

Selamat Hari Raya semua!!

end.

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.