Balik Kampung Sg Dendang berbuka puasa bersama keluarga

 Salam Ramadhan Kareem,

Alhamdulillah, di hari post ni di tulis, dah masuk hari ke 20 kita berpuasa. Kurang dari 10 hari lagi nak menyambut Raya Aidilfitri. Tahun ni inshaalah aku sekeluarga akan beraya di Kelate. Mungkin raya ke 4 or ke  aku nak balik ke sungai dendang. Cuti semua dah ambil.. agak lama juga la, dari 19 April - 1 May.. wow.. agak lama tuh.. 

Entry kali ni aku nak cerita pasal balik kampug sg Dendang hujung minggu lepas. Alhadulillah, dapat la berbuka dengan keluarga 2 hari, Sabtu dan Ahad. Kami bertolak balik pada hari jumaat malam lbh kurang pukul 930 malam. Jalan agak banyak kereta tetapi lancar, namun lepas R&R tapah sedikit jem, rupanya ada pokok tumbang di seberang jalan, apakan daya di Malaysia, ramai yang perihatin sehingga sebelah sini yang jem sebab dok perati sebelah sana. Alhamdulillah dalam pukul 145pg macam tu sampai. Dah dekat nak sampai tuh, memang dah start terasa sangat mengantuk dah... sebab dah dekat sangat nak sampai, usahakan juga la tahan mata. 

Di kampung, mak biasa kejut sahur jam 5 pagi. Bangun pagi tuh, tersedia siap juadah sahur. Aku yang kebiasaannya makan oat bercampur kurma di blend, pg ni spesial la kan masakan mak.. ada ayam masak kicap, kari udang dan paling best ikan gelama masin goreng. 2 kali tambah juga lah... burppp.. alhamdulillah.

Bersahur Sabtu 

Siang tu macam biasa la, layan tv. Isteri pulak akan bantu apa yang patut kat dapur. Hari ni berbuka menu nasi ulam dan asam pedas keladi, ada lontong juga. Cukup menyelerakan. Cukup semua ahli keluarga waktu berbuka ni. Lepas berbuka yang budak-budak macam biasa la dengan bunga api dan mercun dorang. 

Anak-anak dok buat mecun... kuat kot bunyi mercun ni

Proses menghidang

Bersedia dah untuk berbuka


Keesokkan harinya (Ahad), ada menu lepat liat, request by isteri, selalu dok tgk story rizalman pasal lepat liat. Dapat la belajar resepi lepat liat. Menu utama hari ni adalah Nasi Daging, memang terbaik. Dik Daus yang request nasi daging ni. Rasanya dalam 2.5kg juga daging abah beli. Sepatutnya bila balik kampung aku nak hulur duit kat abah habuan beli barang-barng dapur. Tetapi kali ni aku agak ketat dengan bajet duit. Takde extra langsung nak guna. uhhuhuh... tak per lah... ada rezeki lbh nnt boleh bagi bila balik kampung.

Isteri dapat belajar nak buat lepat liat

Siang tu sempat la kami adik beradik tolong abah mengecat panel tingkap ngan pintu.. Petang sikit ujan kemain lebat lagi. Angin pun kuat, tu tgk ada tempat yang pokok tumbang. Alhamdulillah area kampung ok je.. 

Gotong royong cat panel tingkap


Nasi daging, cucur kucai, lepat liat.. sedap semua

Berbuka hari ahad. alhamdulillah

Kami bertolak balik PJ malam lepas berbuka, dalam pukul 930 malam. Kakak, Bangchik dan dik Bri pun bertolak malam ni, cuma dik Daus bertolak hari isnin tengah hari. Kami keluar rumah dalam pukul 930, kalau tengok waze ETA dalam pukul 1.20pagi. hampir 4jam perjalanan.. ok la ni, standard dah masa dia. 

Bila masuk highway, kereta agak banyak namun masih lancar sehingga la sampai area R&R Bukit Gantang, kereta dah stop dan berkederet. Aku agak mungkin sebab nak naik Bukit Berapit ada lori slow. Sebab malam-malam ni kalau keta dan lori banyak yang selalu buat jem sebab lori yang slow nak potong lori, jadi semua kena slow follow lori. Ternyata jangkaan aku salah, ada pulak lori rosak di pertengahan bukit tuh, dah la jalan tu sempit plak tuh.. hampir 30 minit juga sementara nak sampai situ. ETA dah bertukar jadi 1.55pg. 

Jem kat bukit berapit sebab sebijik lori rosak. dekat 1j juga nak lepas

Alhamdulilah, satu tempat jer yang melekat sebab lori rosak. Tempat lain semua lancar walaupun banyak lori. Kami selamat sampai jam 1.35pg. Alhamdulillah, sampai rumah, layan tv jap. Isteri dah mereluh dah sebabnya sakit kepala. Pukul 4 pg juga kot baru aku terlelap. sampai sini jer la entry ni. 

end.

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.