Bisnes? Bagaimana boleh tergerak hati?

Salam,
Aku just nak share apa yang tersirat dalam kepala aku. Bukan apa, senang untuk diri aku merujuk semula apakah plan2 dan idea yang bermain di kepala aku nih.. kepala atas ehh.. bukan kepala bawah.. hahah.

Pertama sekali, aku tak pasti kenapa aku suka sgt nak berbisnes walhal aku takde pengalaman, dengan berbekalkan ijazah kejuruteraan, aku dah boleh dapat kerja yg elok utk sara keluarga. Ntahlah bro.. lu fikir la sendiri.. Once aku dapat peluang utk VSS, aku tak terfikir nak berniaga nasi (idea yg come out recently). Aku fikir nak buat bisnes yang mudah dan modal kicik... so aku surf, aku jumpa dengan Unit Trust Consultant Public Mutual, aku rasa aku boleh buat.. setakat nak dapat 2k sebulan mcm takde masalah.. so aku terus register dan ON dengan Public Mutual, aku attach dengan Caliph group, GAMnya Tuan Haji Arif Ismail. Aku amat bersyukur di pertemukan dengan group nih, yang mana dr segi group meeting, sharing dan perkongsian pengalaman. Dan yang paling utama ada training dan latihan yang di sediakan.

Di sana aku byk kenal ramai2 senior-senior yg hebat yang boleh bagi tunjuk ajar, buka booth, buat cold calling. Aku boleh dapat income dr Unit Trust nih, dan di waktu aku tulis post ni pun aku masih Unit Trust Consultant. Dan aku akan teruskan job ni selamanya.. In Shaa Allah.

Pada masa aku buat cold calling, jumpa kawan2 yg buat bisnes sendiri. Ada sehari tuh aku buat cold calling di food Court Giant Kelana Jaya. Sambil buat cold calling, aku perhatiak setiap gerak geri, apa saja yang berlaku di sekitar food court, selama aku tinggal di area  Petaling jaya ni, Giant KJ ni memang menjadi tempat persinggahan 3 4x sebulan utk barang2 dapur, jadi aku perasan peniaga2 kat atas ni ada yg bertukar ganti ada yang kekal bertahun2 selama aku jejak kaki kat sini.

Dalam masa wat cold call tuh, ada iklan utk sewa tapak di food court, aku pun gatai call... sewa RM2500, deposit RM8000, humang aiii.. mahai sungguh... then aku teringat sorang member yang pernah buka kedai di food court Tesco, rupanya selain tu ada mcm2 lagi kena bayar. Biasa la kan, kita dah biasa hidup dengan gaji ok, boleh tampung sume benda, tak terfikir la gerai tepi jalan yang kita fikir boleh bagi RM30 ke  RM50 jer sehari.. tu pun bergantung pada pelanggan, dengan harapan kalau buka kedai di food court nih, ramai pengunjung yg makan boleh dapat byk sikit sekurangnya RM100 ke RM200 sehari.. tp memandangkan over head cost yang tinggi.. itu pasal la tergerak hati nak try buka gerai kecil- kecilan dulu.

So dalam masa aku call prospek, sambil - sambil aku buat pengiraan tentang cost, dan idea nak berniaga apa.. Aku dapat idea nak berniaga yang ringkas dan senang.. TINGGG.. terkeluar la resepi Nasi Daging mak aku yang cukup sedap. mudah dan ringkas... aku rasa ni adalah perniagaan yang agak 'nichi'... ntah la apa maksud nichi tuh.. kalau korang IM (internet marketer) sure korang perasan perkataan 'Nichi' ni, biasa digunakan utk mendapat keyword yang baik.. di panggil nichi.. so aku fikir idea Nasi daging ni adalah yang terbaik memandangkan takde lagi nampak mana2 gerai jual nasi daging..

So bila dah terkeluar idea nak berniaga nasi daging nih.. dan di sebabkan sewa food court terlampau mahal gila babeng.. aku decide utk buka gerai.. aku dah nampak lokasi, aku dah tgk dan survey TEKUN... dan mcm2 lagi lah.. semangat punya pasal..

Itu la dia cemana boleh aku tergerak utk buka gerai yang sebenarnya aku tak terfikir langsung.. fikir nak buka kedai, or sewa food court.. apa kelas gerai tepi jalan nih kan... tp sebenarnya aku silap.. dr gerai kecik, mungkin satu hari nnt akan ada cawangan tambahan, bila sume dah lengkap  dan stabil baru aku cari tapak food court... baru la boleh menten lama sikit di samping mendapat regular customer..

Next post aku nak citer pasal plan yang aku fikir utk buka gerai jual nasi daging nih..



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.