Samsung tab 10.1 GT-P7500 : Cemana nak hard reset

Salam,
Hari ni Galaxy tab 10.1 aku plak buat hal.. slow abis.. so aku ingat nak upgrade firmware baru. Tp macam susah juga.. So aku try hard reset dulu la.. kira macam factory reset la. Bila kita wat hard reset nih, segala data-data dalam memory akan di 'wipe' abis licin. Kalau korang nak wat hard reset, pastikan data-data penting di backup atau di simpan dulu. Bukan tu jer, segala apps yang dah di install pun abis clear.. huhuhu..
cara-caranya mudah jer la...

Kalau dalam keadaan OFF,
1. Press VOLUME UP + POWER
2. Lepaskan button POWER bila Logo Samsung kuar, tapi sambung press VOLUME UP sampai screen Recovery muncul.
3. Guna butang Volume utk pilih menu, pilih Wipe data / Factory RESET. Tekan Home untuk pilihan tersebut.
4. Tekan VOLUME UP.
Seterusnya Tab akan proses memadam segala data dan Apps yang terinstall. Dan tab anda bagaikan baru lahir.. huhuhu

Kalau Tab anda ON(lagi mudah beb):
1. Pergi ke SETTING
2. Amik PRIVACY
3. Pilih FACTORY DATA RESET
Done.

Dah clear sume.. so kena la install semula segala apps yang nak digunakan..

Kalau tab korang takde masalah.. tak perlu la gatal2 tangan nak g factory reset ni kan... tak ke bodoh namanya tuh.. huhuhu.. mcm tab aku mmg pobem.. buka mana-mana apps sure dia suh force close, makna kata memang tak leh buka langsung, tu yang aku "terpaksa" hard reset tuh.. itu la caranya.. saja aku simpan step2 ni sbb next time kalau jadi lagi.. boleh la jadi bahan rujukan aku sendiri..
Pasni aku nak try upgrade firmware plak.. In Shaa Allah akan aku share plak.
 

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.