Lesen Kereta Motor Antarabangsa

Salam,

Hari ni Isnin aku ambil cuti, kononnya nak setelkan passport untuk isteri dan Hana, selain nak buat lesen antara bangsa dan beberapa lagi urusan. Tp memandangkan Passport telah di setelkan semalam bila ke UTC selangor. Jadinya hari ni aku pergi ke JPJ cawangan Petaling jaya untuk buat Lesen antarabangsa nih.

Yang bestnya aku langsung tak de semak apa2 document yang perlu di bawa, dalam 11.50 pagi sampai JPJ terus ke kaunter untuk ambil nombor, kat kaunter pun orang tu takde sebut nak kena ada document apa, terus bagi nombor dan ke Pintu B.


Dapat nombor 5208, dan nombor tengah di panggil 5163, wow.. kat 50 orang juga. Tunggu punya tunggu, sehingga ke nombor 5203, aku baru nak check kot perlu bawa document apa.. sekali tgk.. alamak..
  1. Kad pengenalan beserta salinan
  2. Lesen memandu beserta salinan (Lesen perlu hidup lebih setahun)
  3. Gambar sekeping.
Alamakkkkkkkk!!!!!... aku gelabah dah.. kalau ikut dari laman blog orang ni kena isi borang.. bila ke kaunter pertanyaan katanya tak perlu borang. Zass.. 5208 pun di panggil. Aku pun bagi la kad pengenalan dan juga lesen memandu tanpa salinan potostat. Oficer cakap, perlu salinan .. katanya "Encik pergi photostat dulu, nanti datang semula kat kaunter saya, dan gambar sekeping".. Fuhhhh...sib baik dia suruh aku terus ke kaunter.. kalau kena amik nombor.. parah juga nak nunggu semula..

Terus ke area pintu masuk ada satu pejabat kecik (kontena je) ada mesin potostat. terus aku potostat kad pengenalan dan juga lesen.. Terus ke kaunter 11 td, memang oficer tu menunggu.. settle.. sib baik dalam wallet ada gambo yang baru di ambil khas untuk Visa nak ke Austria. Katanya, takde kecik lagi ke gambo.. aku ckp, itu jer ada.. sib baik oficer baik hati.. done.. settle Lesen antarabangsa.. Jadi kalau nak buat lesen antarabangsa, korang kena la sediakan 3 benda yang aku list kat kat atas tadi tuh.. simple jer..

Ni la rupa lesen antarabangsa.. mcm tu jer.. hihihihi


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.