Berkumpul di rumah baru dik Daus 25-26 Feb 23

 Salam,

Hujung minggu lepas, kami sekeluarga sebelah aku berkumpul ramai-ramai di rumah baru dik Daus di Seremban 2, seremban. Perjalanan ambil masa sejam lebih juga sebab jem. Bangchik ngan Kakak, dorang bertolak pada pukul 8pg mcm tu, jumpa abah dan mak di tol alor pongsu, abah tinggal kereta di Alor Pongsu, dan naik dengan kakak, adik ali naik dengan Bangchik.

Aku bertolak dalam pukul 1230tghhr gitu sebab nak tunggu Hana abis tuisyen genius mind dia, congak menggunakan sempoa. Berbalik pada perjalanan kami, mengikut waze, perjalanan mengambil masa dalam 1jam 45 minit gitu... dalam 2.15pm sampai.. aduiii... 

Dari PJS 10, kami lalu NPE ke hiway sungai besi, bermula dari hway Sungai besi, sampai ke Nilai perjalanan slow je. Lepas je RnR Seremban, baru lancar, kami amik susur keluar Labu/ Ainsdale. Dr highway tu cuma beberapa minit jer dah sampai ke rumah dik Daus.


Untuk perjumpaan kali ni, kami memang plan nak buat BBQ sebelah malamnya.. aku dah beli daging kambing siap potong 4kg, lbh kurang 30 potong, kepak ayam dalam 3kg, lbh kurang 35 ketul.. hotdog ada 60 biji.. daus tambah lagi 30 bijik.. daging burger pun agak byk.. 



Bermula jam 6 petang kami start pelekat api.. namun apakan daya, tempat bakar yang comel... kami mengambil masa agak lama utk settle bakar semua.. boleh kata last sampai pukul 10 mlm baru settle bakar2 semua.. lama ooooo... 


Alhamdulillah, kami adik beradik, termasuk adik beradik ipar Daus, kami panggil Pak Uda satu family yang tinggal berdekatan. makanan masih cukup dan masih ada lebih sekeping 2. Jadinya makanan cukup elok malah tak la membazir. Macam-macam lagi ada selain ayam dan kambing, ada kek, keropok, cinnamon roll... dan berbagai lagi untuk di jamah semasa bakar-membakar di jalankan.. takde la kelaparan semua orang.

Memang seronok dapat berkumpul adik beradik.. cuma adik Bry dan isteri tak dapat join sebabnya Aisy ada hari penyampaian hadiah kebetulan di buat pada 25hb. Mungkin boleh buat lagi lain kali dan pastikan semua orang ada. 

Esoknya, pagi-pagi bangun breakfast, nasi goreng tersedia, ada cucur sikit... nescafe.. terima kasih tuan rumah... kami breakfast di luar rumah sebab dalam rumah penuss.... memang santai. Plan hari ni nak kena Mesjid Sendayan dulu, dan singgah Nilai 3 dan baru masing-masing balik ke destinasi masing2.


Memang indah sekali Masjid Sendayan, kebetulan pak uda kerja sebagai security di masjid tersebut. pak uda bw la kami tour di sekitar masjid. Seusai lawatan, kami terus bertolak ke Nilai 3. 


Sampai Nilai 3 jer, elok parking depan kedai makan... apa lagi.. menjamu selera dulu la.. pekena capati dan kuah kambing... surrr.. sedap kuah kambing dia.. cuma capati tuh, tak rasa capati plak.. dia rasa macam roti nan yng nipis dan lembut... layan juga la..


Alhamdullillah, aku berkesempatan belikan mak jubah sehelai, dan abah kurta hitam sehelai.. isteri plak beli toto 2 biji. memang nak cari toto.. kebetulan kat nilai 3 tu toto besar baru RM50 jer satu.. angkat 2 terus. Kakak beli karpet besar 2 untuk letak kat kampung 2 keping.. sekeping RM70. agak murah juga la..


Selesai semua, Kami masing-masing ke destinasi masing2, aku dan dik daus mungkin dekat, tapi kakak dan bangchik terpaksa travel dalam 4 ke 5 jam lagi utk sampai ke rumah.. semoga perjalanan selamat. Inshallah.

Aku pun waze la ke rumah.. boleh plak waze bawa lalu jalan lama... aku macam konfius.. dok ingat mungkin la jem atas highway... bila nampak highway, clear jer.. tapi rezeki juga la lalu jalan lama.. dapat la membeli cempedak 2 bijik... dekat 8kg... sekilo RM8.. RM60 woi.. 2 bijik.


Sampai rumah, terus kupas cempedak.. allahuuu.. memang elok isi.. manis macam letak air gula wei.... isteri terus goreng.. puas makan.. time layan movie.. malam-malam.. masing-masing layan kentut... hahhaha... 


Itu lah cerita hujung minggu di minggu akhir February. 


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.