Kisah alahan/alergik satu badan

 Salam,

Aku ada cerita entry lepas pasal g klinik di sebabkan alergik atau alahan yang naik macam gegata pada kulit badan. Aku masih tak pasti kenapa dan bagai mana. Bila doktor tanya pun tak dapat nak jawab kenapa.. makan ke ... surrounding ke.. wallahualam.


Asal-asal naik gegata teruk pada badan aku dalam 2 mgu lepas... 11hb Feb. Sebelum-sebelum tu memang ada naik la sikit-sikit lepas bangun tidur.. tak la banyak.. biasa aku amik cetrizin.. mkn sebijik.. dalam sejam 2 ilang la dia.. yang kali ni.. aku dah telan ubat cetrizin.. tak ilang.. malahan gegata tu membesar.. dan bertambah plak di tempat2 lain.


Masa 11hb tuh pg aku dah pergi klinik TTDI.. klinik shaik yang biasa pegi tutup.. kat TTDI siap kena cucuk.. dan doktor bagi ubat makan... dah cucuk kebiasaannya akan surut.. abis kuat pun ilang gegata cuma mungkin tinggal kesan merah (inflamation) jer la.. tp sampai petang.. gegata tu haram tak surut langsung.. malah bertambah besar.. hampir keseluruh badan aku di selaputi gegata... korang boleh bayangkan betapa gatal dan merenyamnya... 

Malam lepas maghrib, aku sekali lagi pergi klinik TTDI, tak sangka jumpa doktor yang sama.. tp doktor ni macam tak puas ati sbb aku cakap tak baik2. ubat tak berkesan.. walaupun dah cucuk. Pada aku doktor ni dia mungkin ada ego.. siap macam salahkan aku sebab mandi... aduiii.. aku sebelum ni kalau seharian tak mandi.. memang akan naik gegata.. sbb tu aku mesti mandi.. tp doktor ckp mungkin sbb mandi... aku rasa tak pun.. sebb sebelum mandi dah byk naik.. dia just suruh monitor..

Aku pun balik la rumah... ubat yg dia bagi aku tak sapu.. sapu sekali jer la ptg tadi.. just makan ubat yg dia bagi.. keesokan harinya... allahu.. makin banyak kot.. apa kejadah dah kena cucuk... sapu cream.. makan ubat.. sikit pun tak surut gegata aku nih... jilake betul... aku memang rasa marah ngan doktor yg bg ubat nih.

Jadi pagi ahad 12hb ni aku ke klinik lain... kali ni.. terus kena drip masuk ubat. duduk la aku kat klinik dalam 2 jam utk drip masuk ubat. settle jer.. memang agak ngantuk sikit.. balik umah dalam tengahhari tuh apa lagi.. terus lena la.. lepas makan tengah hari tuh. nampak segala gegata dah suruh.. tinggal merah2 jer.. malam sikit.. merah2 pun beransur hilang.. alhamdulillah.


Masih continue makan ubat. Isnin memang clear terus... bangun pagi pun macam takde dah gegata tuh.. lega rasa.. boleh la pergi kerja macam biasa. 

Lepas 2 minggu.. 21hb kelmarin.. macam ada sikit naik gegata.. aku amik ubat yg last aku makan ritu.. pas makan jap.. mmg ilang gegata... semalam .. 22hb.. ada naik lagi pas bgn tdo.. mcm byk sikit dari biasa.. aku telan ubat sebelum tuh.. pun.. tak hilang terus macam semalam... jadi aku buat keputusan g kinik pulak.. kinik Shaik.. dalam pukul 9 lbh masa menunggu nak jumpa doktor tuh.. gegata tuh semakin surut.. 

Bila jumpa doktor Haslina, dia perati jer... dia tau dah.. gegata ni memang alergik.. tapi bukan dari makanan.. so bukan dr dalam.. dari persekitaran.. mungkin perfume, sabun mandi, sabuh basuh baju.. atau apa2 yang lain kat rumah.. mungkin hama je.. doktor pesan, kalau mandi jgn mandi guna air panas.. nanti gegata akan lagi besar.. pesanan mcm ni aku accept la.. doktor sebelum ni ckp jangan mandi.. lg teruk.. doktor haslina bagitau, kalau mandi guna air sejuk.. sbb alergik ni sensitif dengan air panas... nnt dia akan lebih kembang.. yang ni ada la logiknya.

Doktor bg prescription ubat alergik.. 6bj sekali makan sehari, utk 3 hari.. tengok la cemana keberkesanan ubat nih plak.. bangun pg ni memang ada gak naik gegata tuh.. sikit la kat lengan... aku masih amik ubat yang dapat 2 mgu lepas.. memang tak hilang sangat.. pas breakfast dan telan 6 biji ubat doktor haslina.. emmang gegata ilang terus dari radar.. harap esok hari ke 3 terus lesap la alergik nih. semalam pun dah basuh cadar guna sabun basuh lain.. tp masih ada alergik pg ni.. so rasanya bukan sbb sabun basuh kot.. wallaualam.. 


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.