Mencolek di Machang

Salam,
Kalau bulan puasa di Klate, colek mencolek ni biasa lepas tarawih. Jadi aku sekeluarga dah balik Mache ni, tak lepaskan peluang untuk rasa colek di sini.. kalau di kampung Sungai Dendang, kita biasanya "Mengerang" jer.. sini lain sikit caranya..

Tudia colek

Kalau kita tengok malam, di tepi2 jalan bandar machang, tu mmg banyak gerai-gerai menjual colek nih.. tempat yang kami pergi ni, apa ntah namanya.. hihihi.. tak ingat plak.. aku plak tak snap gambo nama kedai.. sedap kedai ni.. tahun lepas pun kami ke sini satu keluarga.

ambil macam-macam, baru kena tak sampai RM40 jer.. ok la.. memang sedap.. hidang jer.. sekelip mata licin... hihihihi... Colek ni ibarat macam kita amik yong tau fu lah.. cuma makanan dia da tambahan lagi.. mcm hotdog, fishball, fishcake, ada keropok lekor, udang celup tepung, ikan celup tepung, sotong celup tepung, popia goreng, cucur sayur,  dan beberapa lagi lah.. dan di letakkan sos khas.. lebih kurang sos chili lah.. tp manis2 pedas.. sedap.. itu yang penting dalam mencolek nih.. sos yang memain peranan kesedapan colek..

Selain colek biasa, ada juga colek buah.. coleh buah ni sebenarnya.. rojak buah ler.. pun sedap.


Keluarga mertua, Keluarga Azam dan Ira takde 


Hana pun suka mencolek.


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.