Tukar Brakepad kereta Viva

Salam,
Kereta viva isteri aku ni, last tukar brakepad rasanya setahun yang lepas kot.. agak lama juga... skrng dia minta tukar pulak.... bila bawa sehari 2 lepas aku ada dengar bunyi yang kurang menyenangkan. Bunyi tu berlaku akibat geseran pin brakepad dan disk dia. Pomen cakap, itu hint dia minta tukar kan brakepad tuh.. kalau pin tu takde, terus besi dari brakepad bergeser dengan disk, lagi terus kerosakan.

Macam biasa, lepas antar anak-anak aku ke sekolah, aku terus ke USJ 1, kedai feveret aku. sampai sana dalam pukul 9 pagi, masih belum buka, nampak dah pekerja semua ada, tp kedai masih lom buka.. tunggu dala seminit dua gtu, buka dah...

Aku customer pertama masuk kedai dorang.. kalau takde keta, dorang akan lebih detail check kereta.. dari nak tukar brake pad, dorang cek kan minyak, check air bateri.. minyak itam tak perlu dah.. sbb 2 minggu lepas aku dah tukau.. sebelum balik kampung Sungai Dendang. Minyak brake nampak mcm dah kotor sangat, pomen suggest suruh flush keluar dan ganti yang baru.. aku ok kan ajer..

Kedai ni aku suka, sbb dorang buat kerja agak tekun dan elok. Dalam pada tuh, dorang cek sekali drum brake belakang.. memang tak pernah servis, berabuk itam giler.. brakepad belakang masih ok katanya, cuma kena sembur angin buang semua habuk itam tu jer.. ok jer la...

Dalam setengah jam tak sampai siap dah kereta aku ni ha.. lepas tukar minyak brake, dorang kena makesure dalam cable brake tu takde angin. jadi ada procedure yang dorang kena check utk pastikan takde angin yang tertinggal dalam cable tuh.. kalau tidak nanti.. aku tekan brake, macam brake keretapi la kot. .ekekekek..

Setel.. alhamdulillah, kena RM 132 gtu, brake RM113 kot, minyak brake RM13.. tak termasuk gst la tuh.. ok la.. nak wat cemana.. aku pun dlm minggu depan nak balik klate boh... kena menten keta leklok..


0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.