Hujung minggu ke 3 Ramadan Kareem

Salam,
Hujung minggu kali ni dah minggu ke-3 kita berpuasa di bulan Ramadan. Setakat hari ni, masih ok lagi.. blom ada lagi miss bersahur.. ekekeke.. Alhamdulillah.. Ok la kan.. isteri aku mmg bangun sediakan sahur.. besar pahala isteri aku tuh..

Hari Sabtu 10hb Jun nih, kami tak memang bercadang nak masak jer utk juadah berbuka.. aku bercadang nak buat air soya.. aku plak request isteri nak makan mee kuah/rebus letak daging, dengan kuih cakar ayam.. korang tau ke kuih cakar ayam tu apa.. sedap baq hang...

Jadi pagi-pagi dalam kul 10am gitu, aku dan isteri keluar ke Matahari, bw daniel dan ajiq sekali sebab nak cari terus songkok.. daniel masih belum dapat kasut.. ingat nak cari juga hari nih.. Pergi matahari, beli daging, mee, dan beberapa barang kering dan basah utk juadah berbuka nnt. Soya tak perlu beli.. aku masih ada soya yang aku beli tahun lepas... beli tahun lepas sekilo.. tp aku dah guna 300g tahun lepas.. kali ni nak buat lagi 300g..

Settle kat Matahari, kitaorang ke Kawanmu, cari songkok.. murah jer songkok sini.. Ajiq Saiz 22 1/2 baru RM10.50 gtu, Daniel Saiz 21 1/4 tak sampai 10.. RM9.45 gtu.. jimat siot.. tak per la beli yang murah, nak pakai setahun jer kot.. lagi pun nampak elok jer Songkok tuh..

Kasut takde plak kat Kawan mu tuh.. tak per lah.. nanti malam ronda Pyramid plak cari kasut. isteri aku cakap kat H&M ada sales, kasut sneakers tu dlm RM40 jer.. boleh la tuh.. under bajet lagi tuh...

Settle semua, terus balik, aku dan isteri terus lepak dapur, penyediaan utk berbuka.. siap awal.. petang leh lepak tgk tv.. Aku buat buat soya.. tak susah sgt pun.. aku rendam dulu soya 300g dlm 1,2L air.. pastu tinggal lah.. tgk jam baru pukul 1pm. kena rendam dlm 4 jam.. naper 4jam? sbb kalau korang rendam sejam, nnt kacang tu belum betul-betul serap air tuh.. seeloknya semalaman terus.. senang.. baru kembang elok kacang soya... korang boleh tengok sini cemana aku buat soya [Cara buat Soya].

Sambil tu aku bantu la isteri aku sediakan bahan utk tumis nak buat mee kuah/rebus.. biasa la.. kerja potong memotong ni mmg kerja aku la tuh.. potong bawang, potong halia.. cepat sikit kerja nak siap...

Dalam pukul 2 lbh dah settle kerja2 homemade mee dan Cakar Ayam tp soya belum lagi sebb aku kena tunggu lepas pukul 5 baru boleh buat soya..

Sambil tunggu tu, lepak layan drama kat Kodi, best gak la.. cerita Hero seorang Cinderella, dapat kot tgk 3 episod.. ekekek.. layan baq hang..

Jam kat dinding dah pukul 5 lbh, hah.. boleh la start sambung buat air soya.. td pagi aku dah beli penapis baru ngan pemampat... jadi lagi mudah ler kerja aku.. last year aku terpaksa guna tudung istri utk tapis soya tuh...

Dalam pukul 6 settle air soya buatan sendiri.. memang puas ati dapat minum soya homemade nih.. tp yang peliknya, tahun lepas aku dapat 3 jug.. tahun ni apa hal dapat 2jug jer.. ekekeke... nasib ler.. maybe yang kali ni kurang campur air kot.. tp ok la 2 jug.. cukup la untuk berbuka..

Nampaknya Cakar Ayam kurang menjadi sangat, tp rasa dia ada dah, lemak-lemak manis santan dan ubi keledek dan tepung tu ada rasa dah.. biasa la.. first try dr isteri aku... 2nd time should be jadi la kot... inshaallah..

Kiranya hari ni berbuka agak puas hati lah, semuanya homemade, dari air, kuih dan mee kuah.. puas ati dan kenyang.. sedap plak tuh... 2 mangkuk mee aku tibai... puas ati.. ekekeke..

Malam lepas berbuka jer, kitaorang anak beranak keluar cari kasut daniel... dapat la kasut sneakers mcm Converse tuh, tp brand biasa2 jer.. RM49.90.. diskaun 10%.. ok la tuh.. kaler merah.. bukan merah pekat.. merah pudar jer.. elok la utk di pakai.. Alhamdulillah, selesai segala keperluan raya anak2.. lega sikit.. next year kena bajet lebih sikit la kot.. harap Allah murah kan rezeki aku dan isteri.. aminnn..

Nota kaki: Boleh pulak tak amik gambo-gambo makanan dan air yang dah siap.. ekekek.. sibuk sgt nak berbuka ler tuh...









0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.