Pengalaman menyewa kereta di Austria

Salam,
Entry kedua berkenaan dengan Austria adalah tentang pengalaman kitaorang nak sewa kereta. Sengaja aku tulis pasal pengalaman ni sebab aku nak share sikit masalah-masalah yang mungkin akan timbul bila mana kita nak sewa kereta di tempat orang nih.. Benda nampak mudah dan simple.. tapi jangan ambil mudah..

Lepas kitaorang sampai Sabtu tuh.. kira-kira hampir jam 11.. Kitaorang lepak dulu kat appartment sambil menghayati permandangan yang cukup cantik dan mendamaikan sambil merehatkan diri, Perkara pertama yang kitaorang plan nak buat adalah, pergi supermarket SPAR, beli simkad. Dengan harga 2 Eur boleh dapat simkad dah, cuma untuk topup kena 10eur, dapat lah 55 minit bercakap.. tp kitaorag nakkan data saja.. dapat 8gb.. boleh lah. Tapi bila masuk dlm hp, nak kena register dulu.. bahasa jangan cakap lah.. harap sepatah tak faham.. Masalah pertama sudah datang... hihihi.. so kitaorang onhold dulu.. sebab kena g amik kereta kalau ikutkan pukul 4ptg di Innsbruck.. Perjalanan kira2 1jam lbh sikit.

Kitaorang ke stesen keretaapi pun dah pukul 2 lebih. Agak lewat dari tentatif yang telah kitaorang susun.. Itu lah dia, kita hanya merancang, tapi Allah yang maha kuasa yang tentukan.. Kalau aktiviti tak berapa ikut plan sangat.. rileks jer la.. aku dan isteri cool jer..follow the flow.. yang penting masih ikut schedule. Nak ke Airport Innbruck boleh beli tiket direct jer kat OBB station ni. Boleh jimat kalau kita beli tiket pergi dan balik.. untuk 2 orang cuma 34eur saja.. tapi kitaorang nak pergi saja.. balik naik keta lah katakan,

Tren sampai, cuaca pun best, suhu dlm 20 deg celcius, angin sejuk.. best.... perjalanan ke Innbruck pun lalu di antara gunung-gunung.. rumah2 di celahan gunung, di kaki gunung.. Allahuakbar.. sungguh cantik sekali permadangan kat Austria nih.

Kitaorang beli tiket ke Innbruck Hbf . tempat ni sebenarnya main stesen keretapi.. sama macam KL sentral lah..  kitaorang plak ingatkan itulah Airport.. Nak cari tempat kereta melilau.. dah abis masa kat situ. tanya sana sini... last sekali kaunter pertanyaan beritahu, kena tunggu di Adamgasse untuk ke Airport. cari bas F.. Berjalan la plak mencari Adamgasse...

Jumpa tempat tunggu, kekerapan bas 15minit sekali.. Memang agak tepat masa bas nih. Waktu dah pukul 4 lbh rasanya. Dr Hbf tuh nak sampai ke airport, baru 15 minit tak sampai.. cepat betul... Sampai airport, terus cari ofis sewa kereta... pusing-pusing dalam airport tak nampak... tanya orang rupanya tempat sewa kereta memang ada satu bangunan khas, dekat dengan parking 4 tingkat.. semua company kereta sewa bertempat kat situ.

Sampai di ofis, aku pun beri lah segala document, passport, lesen antara bangsa dengan voucher yang dah di tempat. Memang yang kitaorang ambil agak murah, dalam 295eur untuk seminggu tu.. sekali dia minta deposit 1000eur.. haaaaaaaa.... kat sini timbul masalah untuk kami.. agak terkejut beruk sebab deposit banyak sangat. Deposit akan di pulangkan balik.. masalah besar kat sini adalah sebab aku takde KAD KREDIT... woooo .. dalam keadaan macam ni baru kad kredit ni penting.

Cara lain kalau tak nak deposit 1000 euro, banyak kot kalau convert duit malaysia (darab RM4.7). Cara kedua untuk xde deposit, aku perlu ambil insuran utk kereta, sekiranya apa-apa jadi kat kereta, aku tak perlu tanggung apa-apa, insuran akan cover.. Aku beritahu aku dah ambil insuran masa booking, itu insuran lain.. cuma insuran kecurian atau eksiden saja. Kalau tercalar, tayar pecah sume tak termasuk.. Aku dah rasa mcm tertipu plak. Bila cover insuran, aku tak perlu bayar deposit 1000eur, cuma perlu bayar 580 eur untuk sewa. Jadi dia akan deduct duit aku dalam 600 eur saja. Boleh guna debit kad.

kitaorang dah pening. Stress sekejap nak mikir.. 600 eur agak banyak tuh. Aku datang sini cuma dapat dalam 2500 eur saja. Jadi itu lah duit belanja aku dan isteri kat sini. Nak jalan-jalan lagi. So aku dan isteri decide, nak cancel jer sewa tuh. Cuma aku risau masa booking hari tuh website ada potong 98eur deposit. Tak pasti sama ada burn atau refund balik. aku buka website nak cancel pun tak jumpa. Tapi kata isteri ku, takde apa2 sms yang mengatakan kad kena deduct. Tengok lah nanti.

So, kitaorang pulang dengan keadaaan yang agak sugul lah. Plan kitaorang jadi terbantut sikit lah. Aku dan isteri masih cool, benda-benda macam ni biasa akan berlaku, antara nasib baik dan tidak saja. Kitaorang tak saling salah menyalahkan. Aku yang rasa bersalah sebab tak buat kad kredit sebelum datang. Kesian anak bini aku tuh.. huhuhuhu.. dalam hati rasa nak menangis juga sebenarnya.. kesian bila di fikirkan byk plan yang akan tergendala, Tak per la, kita plan cara lain untuk aktiviti yang di rancang esoknya.. plan nak ke Hintertux.

Bergerak dari Airport pun dah dekat pukul 7, sini sehingga pukul 830 masih cerah lagi. Naik tren dengan hiba. tiket perjalanan untuk kami 3 orang kena lebih kurang 26 eur.. sehala.. 2 hala dah abis 52 eur. Sampai appartment dlm pukul 8 gtu, masih cerah lagi walaupun ujan renyai-renyai sikit.

Ahad kitaorang ke Hintertux. Akan aku citer  dalam entry lain. Aku nak sambung pasal sewa kereta lagi. Masih belum putus harapan, Isnin setelah aku masuk ofis. aku email Marina dari HR yang uruskan accomodation dengan airport taxi, untuk tolong sewakan kereta dari selasa dan pulangkan ahad. Dapat email dari Marina, quotation sewa dalam 360eur. ini termasuk insuran yang sama mcm aku perlu byr hari tuh. aku rasa ok lah.. cuma dalam email ada tulis deductible dan non deductible. Aku fikir itu mungkin deposit kot. Agency ni Europcar, yang aku book dari malaysia, Global Drive, aku book dari website carflexi.com.

Hari Selasa, aku minta dari boss untuk balik awal. sbb nak ke Innbruck utk amik kereta. Pukul 2.30 rasanya aku dah keluar.. Isteri aku dan Hana pun dah ready. terus ke stesen keretapi Rattenberg-Kramsach.

Sampai Innbruck Hbf tuh, kitaorang dengan bongkaknya terus ke platform depan stesen keretapi untuk naik bas F. Sabtu lepas menapak ke Adamgasse, bila balik dari Airport, turun betul-betul depan stesen keretapi.. Dalam hati ada terfikir, apasal masa g epot kena naik kat jalanAdamgasee, bila kitaorang dah naik bas, aku dah rasa pelik.. patutnya dalam 15 minit dah sampai.. ni mcm jaln pun lain.. Aku pun bergegas ke driver dan tanya.. rupanya dia kata.. you are wrong direction.. whatttt!!!!.. tu la.. berlagak sangat.. hihihihi.. itu la pasalnya kena ke Adamgasee

Terpaksa turun, dan tunggu di seberang satu lagi. Bas pun sampai.. kitaorang sampai airport sebelum pukul 5, terus ke agency Europcar. Isi borang apa sume, zasss.. dia minta pulakkkkk 1000 eur... mampuih... Ahhh pisang berbuah 2x nih.. 360 sewa, dia kena deduct 1098 eur. Sebelum datang td, isteri aku dah pun clearkan kad kredit. sekurang- kurangnya 500 uer.  Ni dah minta 1098 eur. Kredit limit pun tak cukup sbb bila swipe dia keluar unsufficient credit (lbh kuranglah.). Aku try guna kad debit, pun tak boleh. Keluar unauthorize bla bla bla.. aku ingat sebab dah tengah malam.

Sekali lagi kitaorang pulang dengan agak sugul... kali ni lebih sugul.. Masing-masing diam seribu bahasa. Hana gak happy setiap masa.. takde masalah apa kan.. hihihi.. aku dan isteri agak stress juga lah, kalau saling berbalah pun tak kemana, mood nak makan angin pun boleh hilang. Kitaorng naik bas balik ke Hbf, duduk kejap. Lepas tuh plan nak pergi Hardrock. Sambil jalan rileks2 ngan isteri.. peluk2 sikit.. sabar jerla.. kena cari cara lain untuk berjalan jumaat nanti.

Lepas beli baju kat Hardrock, member kirim.. bukan untuk diri sendiri.. Kitaorang try Kebab Magic.. takde la magic mana pun.. bukan apa.. tersalah amik kot.. ekekekeke.. tak tau ada ke tak gambo aku snap.. sbb lepas balik dr ofis sewa kereta, langsung takde mood nak amik gambo.. ekekek.. mmg besar portion dia.

Balik lagi dengan kesedihan, abis lagi 56eur untuk hari ni... 2x pergi Innbruck dah 112 eur dah.. byk gak tuh kan.. Aku masih belum putus asa, demi untuk bahagiakan family aku, tak best la rosak semua rancangan. Esoknya, Rabu, lepas bangun pagi tuh, terus transfer duit masuk ke UOB, aku tukar semua limit sekurang kurangnya aku boleh swipe 1000 eur. Aku email bos, beritahu, aku masuk ofis lewat sebab urusan ambil kereta semalam belum selesai.

Terlepas plak tren pukul 7:38, terpaksa tunggu tren 8:38pg. Kali ni kali ke-3 ke inssbruck, dah tahu lah mana nak cari bas apa semua. Sampai ofis Europcar dekat pukul 10 dah. Minta dia cek balik yang booking semlm, masih ada sebab aku beritahu nak datang lagi hari nih, nak kena balik settlekan limit banking. Sbb aku rasa itu punca tak dapat swipe.

Sekali officer tu beritahu, kad debit memang tak boleh. Allah... berderau lagi darah aku nih...
Aku cakap, kalau macam tuh, takperlah. kena cancel jer..
amboi.. panjangnya citer ni.. bila nak abis.. ekekeke...

Adusss.. semakin buntu.. Aku masih belum putus asa, cuba search kereta sewa yang boleh accept kad debit. Cari-cari macam tak jumpa, semalam search ada plak.. aku dah dekat bas. Aku fikir, ni last lah, aku try tanya setiap ofis kereta sewa yang ada tuh... aku masuk Avis tanya, "Ohh, sorry man, not posible to use debit card here, you can try next door. ".. next door tuh Global drive yang aku pergi hari Sabtu lepas.

Aku cuba lah tanya Global drive tuh, kalau kata harga lebh 500 eur.. mmg terus angkat kaki balik jer.. bila tanya, dia kata 270 saja, termasuk insuran... alhamdulillah, murah juga walaupun walkin. Tp ni 2 pintu saja. aku ckp.. boleh dapatkan 4 pintu tp kecik.. dia cek.. ada.. cas cuma 300 eur jer.. lagi murah dari Marina book kat Europcar... Isi borang bagai, aku tanya, perlu deposit 1000 eur ke untuk ni, dia kata tak perlu, sebab dah ambil insuran, cuma perlu 300 + dlm 200 gitu jer.. Nahhh.. rezeki aku... bila masuk kad debit.... approve.. pret..prettt keluar resit... ahhhh.. legaaaaa...

Usaha tangga kejayaan.  Tengok memang dia cas 500 eur.. Alhamdulillah dapat kereta. Dia upgrade free plak tuh.. dapat SUV opel.

Lega weiiii... tu la dia cerita pengalaman nak menyewa. Tips kat sini yang boleh aku bgtau.

1. Kalau book online, pastikan ambil jer full insuran, mahal sikit tak per.. apa2 berlaku calar balar, diorang takkan cas. Kalau tak kena cas kat deposit.
  2. Kalau travel oversea, cari lah kad kredit yang ada kurang 2000 atau 3000 matawang tempat kita pergi tuh.
  3. Sebelum pergi melancong, kalau dah ada plan, kena ada backup plan. Plan B dan C.
  4. Usaha selagi terdaya bukan untuk sapa, untuk insan-insan tersayang kan.
  5. Banyak-banyak bersabar kalau plan yang di rancang tak menjadi, bukan urusan kita nak menentukan. Kita boleh merancang saja.

Alhamdulillah, sepanjang jalan aku tersenyum lebar jer.. bw pun slow sbb right hand side driver. pastu manual plak tuh.. lama tak bawa manual.. pastu tukar gear tangan kanan beb.. biasa tangan kiri.

Note. sorry lah panjang sikit. Pengalaman ni aku tulis untuk diri aku rujuk balik satu hari nanti.. jadi pengajaran berguna untuk aku.