Belasungkawa Paklang Idris Darus 30 Jan 2021

30hb Jan jam lebih kurang 3.20 pagi aku di kejutkan deringan telefon, tengah tido lena masa tu, agak tersentak juga lah. Lihat nama "abah" terpacul di screen. Allahu, berita apa yang akan diterima awal pagi macam ni. "Abang, paklang dah takdak".. Allahu.. Innalillahiwainnailaihiroojiun.

Dalam kepala aku, cemana nak, balik ni, PKP. Dalam kesedihan, aku tak dapat lena semula.. Deringan bunyi telefon bertalu-talu, mungkin text message dari sedara mara dalam, group whatsapp. Aku masih terkejut. Apa pun aku rasa, redha pemergian Paklang yang dah lanjut usia, pada umur 83. Kalau lihat dr susuk tubuh paklang, memang nampak masih kuat,berbanding Maklang yang mmg nampak lebih uzur dr Paklang. Tp Allah lebih sayang kan Paklang. 

Sesudah subuh, isteri tanya, tak nak blk kampung ke? Katanya ada kawan minta kebenaran balik kg dan lulus. Terus aku bangun dan ajaknya ke balai polis. Kalau, lulus, kita balik, kalau tak lulus, nal buat macam mana. 

Selepas bersiap, terus kami ke Balai Polis Kelana Jaya, masa tu baru pukul 8pg. Selepas berjumpa pegawai, dia minta salinan report kematian. Yang ada, cuma dalam phone saja, adusss, kena print plak. Terpaksa la cari kedai utk print, memandangkan masih awal pagi, aku, tak ada kedai yang buka. Jadi, kami pin balik rumah untuk print.
Setelah print, kami pergi lagi sekali ke balai polis kelana jaya, jam pun dah menunjukkan, pukul 9 lebih. Masih ada beberapa orang yang berurusan dengan pegawai, jadi kami selesai berurusan dan dapat kebenaran merentas negeri, jam dan pun menunjukkan hampir pukul 10 pg. 

Balik rumah, terus kemas baju dan bawa apa yang patut. Kami bergerak keluar pada pukul 10.40pg. Harapnya dapat lah menatap wajah Paklang buat kali terakhir. Inshaalah. 

Dengan kadar pecutan lebih laju dari biasa, kami selamat sampai kampung pada jam 2 ptg. Sesampai di rumah Paklang, jenazah dah di usung masuk dalam van jenazah. Nampaknya Masih tiada rezeki menatap wahah paklang buat kali terakhir. Aku redha, sekurang-kurangnya aku dapat mengikut jenazah paklang ke destinasi terakhir setiap orang. 

Dari photo-photo yang di kongsikan, allahu! Kita boleh nampak raut wajah paklang yang cukup tenang rapat mata di pejam. Seperti sedang tidur lena. Semoga arwah paklang di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. 
Seusai semua. Aku terus balik rumah dan mandi. Hari yang agak panas, membuatkan kepala berdenyut-denyut. Sebelah malamnya di adakan tahlil untuk arwah.

Sedekahkankah Alfatihah untuk arwah Paklang. Semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman. 

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.