Salam Aidil Adha 2020

Salam all,
Salam Aidil Adha al mubarak! Semoga hari raya korban ini membawa seribu keberkatan untuk kita semua. 
Tahun ni turn aku beraya di Machang kelantan, plannya balik klate rabu, jumaat raya, Sabtu gerak balik kampung Sungai Dendang. Sebabnya blk sg Dendang, isnin nak kena hantar aiman register matrikulasi Kedah.

Terus terang aku agak fobia balik klate time raya raya gini sbb pernah lekat jem 18jam...18jam baq hang.. Macam tak masuk akal kan.. Tp itu lah hakikatnya. Gerak dalam pukul 8 lbh 9 mlm gtu.. Sampai esoknya dalam pukul 4ptg keesokannya. Punggahhh. 
Kali ni aku dan isteri plan lalu ikut cameron highland.. Keputusan kami agak tepat walaupun ada sedikit kesesakan di area slim ke Sungkai, kami berjaya sampai ke Gua musang dalam pukul 7 blh. Kalau kira dlm 5jam lbh perjalanan.. Ok dah tu.. Tgk berita ada org 10jam kl Gua musang. Tp melekat sedikit dr kuala krai ke Machang. Total perjalanan 10jam..termasuk berhenti makan malam.. Kira ok la tu walaupun agak tersengguk sengguk mengantuk nak sampai machang.

Hari Khamis pagi kat Machang, keluar jap ngan isteri settlekan tayar, semlm masa drive terasa bergoyang sebelah belakang.. Masa awal2 tu ok.. Lepas nak sampai tapah bergoyang lain macam.. Rupanya ada sebijik tayar yg aku br tukar 2 bln lepas kembung.. Terkena laaa.. Tukar hr tu dah rm285.. Rupanya tahun 2016 punya.. Hampesss.. Tukar kali ni brand china Triangle.. RM250 sebijik.. Tukar 4 biji terus. Lega sikit nak jalan, jauh. 

Pada hari raya kami tak pergi ziarah keluarga. Kalau ikut aku, ziarah la keluarga sekejap.. Adik beradik sebelah ayah mertua tak ramai pun, semua dalam area machang je. Adik adik ipar cakap, xperlu la ziarah2 masa PKP ni. Aku follow je la. Tetapi diorang plan nak keluar makan di luar, terus kami ke penarik. 
Sampai Penarik makan udang sotong celup tepung, nak ke jembatan angkat plak di kuala Terengganu, aku dan isteri ikutkan saja. Otw balik, singgah la beli keropok utk buah tangan balik kg esok. Dalam pukul 8.30 gitu sampai rumah. 
Esoknya pukul 6 pagi dah kejutkan anak2 utk bersiap. Sebab nak kena gerak awal sebelum jem kat area tanah merah.. Situ kalau start jem, memang tak boleh bawa berbincang. Pernah sangkut 10km 4jam..fuh..tak masuk akal. 

Kami bertolak dalam pukul 7.30pg. Sampai Kg Sungai Dendang pukul 11.35 gtu.. Terbaekk.. Tak jem.. Yang paling best kami dapat melihat gajah seekor semasa dalam perjalanan menuruni bukit dr R&R banjaran titiwangsa. 

Hari ni ( sabtu, 1 Ogos) ada kenduri rumah pakcik, perkahwinan Adam dan, juga rombongan datang meminang Dik Anne. 
Aku takde membantu apa sgt pun, sebab dari semlm dok sakit tekak yang memang perit, tambah selsema plak. Malam pun tdo awal sbb dah terasa lemah badan. Soluble + panadol pun dah telan.. Terus masuk tdo.. Tak dan nak peluk isteri, sedar2 dah pagi.. 

Itu la dia.. Nnt sambung lg kalau rajin.. 



0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.