Tempat Kesepuluh di Austria - Alpenzoo Innsbruck

Salam all,
Entry ni nak citer pasal pengalaman jalan-jalan kat Austria ke Alpen Zoo. Zoo ni termasuk dalam plan kitaorang bila ke Innsbruck.


Kalau tengok entry ke puncak Innsbruck, memang di tengah2 perjalanan boleh ke Zoo. Dari Stesen Kongress ke Hungerberg naik funicular (sejenis train), ada satu stesen di antara nya Alpenzoo. Tapi kami mmg tak perasan sebab terlalu ramai penumpang. Tak nampak luar.

Plan ke Zoo lepas turun dari puncak Hafelekar. Sampai stesen Hungerburgh dari puncak Hafelekar tu, kitaorang terus cari jalan ke Alpenzoo.. Kat sini kami silap.. Huhuhu.

Untuk plan semua ni adalah plan isteri kesayangan aku ler.. Katanya on the way saja boleh ke Zoo.. memang boleh.. dan ada tren untuk ke Alpenzoo station.. Malangnya masa perjalanan naik kami tak perasan ada stesen Alpenzoo. Sepatutnya, dari Hungerberg tu, kami kena naik Funicular turun le Alpenzoo station tapi kat stesen Hungerberg kami ikut tanda arah Alpenzoo (mcm dlm video bawah). 


Apa lagi.. Jadi peng"hiking" la kami sebab kesilapan sendiri. Ekekeke.. Aku tak salahkan isteri dalam hal ni. Macam biasa kami rilek saja berjalan. Tengok route kami ber"hiking" ke zoo.

Perjalanan kami memakan masa lebih sejam oi... kalau nek tren turun kat Hungerburgstation-Alpenzoo dalam 5 minit saja.

Dari kawasan perumahan, kami masuk ke hutan belukar, memang ada jalan, kami ikut saja. Jumpa la beberapa orang yang hiking dan cycling dlm tu.

Jalan punya jalan 5 minit macam tak jumpa je. Jalan pulak macam menuruni bukit. Kami masih follow lg. Nak, patah balik terasa macam jauh, jadinya teruskan juga. 

Fuh, akhir nya 1jam lebih berjalan baq hang.. Giler oooo.. Penat kepala lutut.. Panas plak tu.. Baru ada bau-bau najis binatang.. Cheh.. Jauh gila kot.. Pelik betul.. Xkan setiap orang nak pergi Zoo kena hiking masuk hutan. 

Sampai pintu Zoo baru perasan.. Aramakkk.. Ada stesen Alpenzoo la.. Jibake betul.. Yang awak berjalan sakan kat 2jam tu apa kejadahnya. Nasib ler.. 

Dalam keletihan, kebaraan sebab kepenatan. Jadi xde banyak gambo kat Zoo.. Ada la sikit2 gambo binatang. Boleh la.. 

Lepas masuk, terus le Cafe pekena Air dulu dengan fries buat alas perut. Berjalan plak dalam Zoo dalam sejam lebih ikut peta yang di sediakan. 















Kebanyakan gambo-gambo binatang jer.. sebab kepenatan dah.. takde gambo bertiga.. sebenarnya ada banyak binatang dlam zoo ni.. kalau ikut peta.. lebih 50 jenis binatang.. tp tu lah.. amik sikit2 jer la gambo wat kenangan.. hihihihi..

Itu la antara, kisah sedih antara aku kau dan dia.. Agak-agak boleh wat drama tak? Ekekeke

End citer Zoo! 

0 comments:

Post a Comment

Recent Posts

Recent Posts Widget

Popular Posts

Categories

Seorang yang simple, kelakar juga sikit, suka melancong bersama keluarga, suka makan-makan dan suka peluk isteri. Masih bekerja makan gaji. Seorang yang tak berapa pandai menulis tapi nak juga share apa yang patut.. Moga pembaca mendapat manfaat dari tulisan dan perkongsian ini.